Despre esec, numai de bine! In antreprenoriat, diferenta intre succes si esec este insesizabila

Raspunzand provocarii domnului Cristian Hostiuc, ma inscriu pe lista celor care au cunoscut esecul. Si recunosc asta. Cred ca prima calitate a unui om de succes este sa-si recunoasca greselile si slabiciunile. Apoi sa-si puna in valoare calitatile. Este adevarat. Antreprenorilor le place succesul. Cui nu-i place? N-am cunoscut un om care sa se laude ca este un looser. Dorim sa aratam ca am reusit. Eventual, sa simtim fenomenul invidiei printre concurenti. Insa, pretul succesului il stim numai noi. Cei care avem, cateodata, succes in business. Esecul il simtim la nivel individual. In sufletele noastre. In corpul nostru. In mintea noastra simtim povara esecului si ne “jucam” cu el.
Ati reusit in afaceri? Minunat! Indiscutabil, succesul aduce firimituri de fericire maxima. Clipe de neuitat in care ne credem zei. Pentru moment uitam cine suntem. Uneori, ca suntem oameni. Ca suntem muritori. Dar vine scadenta si reversul succesului. Esecul il ascundem sub pres. Daca intre succes si esec poate exista un echilibru, lucrurile ar fi mult mai simple. La fel ca intre viata profesionala si cea privata.
Cei mai multi oameni de afaceri importanti pe care i-am cunoscut erau nefericiti. Majoritatea singuri. Cu sufletul gol. Secatuiti de efortul care le-a adus succesul. Fericirea era ceva de care isi aduceau aminte cu greu. Pentru ca nicio suma de bani nu iti ofera fericirea, decat pe moment. In opinia mea, daca exista un cuvant pentru care nu exista o definitie exacta, acesta este “succes”. Fiecare om vede succesul in felul lui, dar exista opusul lui, esec, care are insemnatate mult mai clara.
Personal consider ca, in antreprenoriat, diferenta dintre succes si esec este foarte mica. Mai ales daca ne raportam la factorul uman. Multi oameni de afaceri prosperi realizeaza prea tarziu ca-si pot pierde familia, prietenii, sufletul, sanatatea sau demnitatea, alergand dupa succes. Un succes relativ, care se rezuma in final la numarul zerourilor din contul bancar sau la un proiect reusit, un brand recunoscut sau apreciat. Succesul pentru un om de business, daca nu-i aduce fericire, placere si implinire personala, poate fi cel mai mare esec. Poate deveni usor sclavul banilor, al clientilor, al propriilor frustrari legate de faptul ca trebuie sa dovedeasca permanent ceva. Falimentul poate fi sansa lui sa se regaseasca intr-o ipostaza in care se simte mult mai bine. Ca om, cu familia lui, cu existenta lui. Nu este un esec daca-si vinde forta de munca la privat sau intr-o institutie publica.
Mergand mai departe, majoritatea antreprenorilor care au creat branduri de renume au fost nevoiti sa fie extremisti. In primul rand cu ei, apoi, fara sa vrea, cu angajatii lor. Nu cunosc manager care sa faca performanta si care sa nu fie extremist. Patronii nu sunt cei mai iubiti oameni. Foarte putini angajati inteleg asta pentru ca nu se pun in pielea lor. Nopti nedormite, griji cotidiene, stress continuu, lipsa rezultatelor, dureri fizice, traume emotionale, prostitutie profesionala in goana dupa bani. Vi se par aceste cuvinte sinonime cu succesul? Mie mi se par mai apropiate de esec!… Si, totusi, uneori, la capatul lor, apare succesul. Cel vazut de public.
In Romania sunt cateva sute de mii de corporatisti. In felul lor, toti par oameni de succes. Au salarii bune sau foarte bune, isi pot permite ce nu-si permit multi bugetari. Dar succesul lor se traduce prin respectarea unor reguli pur comuniste, cu ordine si restrictii militaresti, in care nu misca in “front”. Perceptia succesului este o chestiune strict personala. Frustrarile acumulate in multinationale, lipsa intraprenoriatului, care le-ar da posibilitatea sa-si arate calitatile de antreprenori in companiile pentru care lucreaza, invidia fata de alti colegi de liceu / facultate, care au propriile afaceri si se simt oameni liberi, ii apropie mai mult de perceptia fata de esec. Asta, mai ales, pentru cei care au avut ambitii mai mari si au vrut sau vor sa “evadeze” din corporatii.
Asa ca, nu stiu cum e mai bine. Sa fii un antreprenor de succes plin de griji si intr-o continua agitatie, cu sanatatea subreda si fara weekend-uri sau un corporatist linistit care-si vede de job si stie ca la sfarsitul lunii isi ia salariul frumusel si nu se streseaza prea tare. In felul lor, toti oamenii sunt antreprenorii propriilor vieti, ai familiilor, si modelul de succes este ceea ce le face viata confortabila. Adevaratul esec il poti constata numai tu, la nivel individual, spre sfarsitul vietii, cand iti dai seama ca nu ai incercat sau facut lucruri la care ai visat toata viata. Si visul moare odata cu propria neputinta.

Lasa un comentariu

Cauta
info
Ultimele oferte
4 camere
3 dormitoare
etaj 9/P+11
2 bai
SU: 90 mp
SC: 110 mp
175.000 EU
Ultimele Comentarii
@dragoteanu : bun articol ; ma bucur ca ai inceput sa vezi din nou lucrurile asa cum sunt , ca parca in ultima vreme te "pierdusem"
DragoteanuNu prea ai dreptate, maturizarea mediului privat a inceput inca din 2008-2009. Nu tot dumneata scriai despre sutele de mii de falimente de ...
Pana la urma, ce-am spus acum un an si ceva despre Alinutza....s-a adeverit cu varf si indesat.A nenorocit partidul.......Sa va fac o predictie si des...
Dragoteanu,Ai mare dreptate! 1) Aici comunismul nu a murit nicio clipa. Prolifereaza sub alte forme, dar, ca manifestare, este absolut acelasi.2) Unde...
dinu on
Vai si amar!
Si eu sunt stupefiat de modul in care s-au montat parapetii pe DN1. E in codul nostru genetic sa facem lucrurile prost. De-aia suntem romani si nu nem...
Blog IMOPEDIA
Imopedia RUN
20-Sep-2012
Asigurarea obligatorie a locuințelor s-a transformat într-un concept atât de superfluu încât parcă orice discuție trece pe lângă urechile celor care ar trebui să fie dire
Bloguri AFILIATE IMOPEDIA
Daniel Dobre
20-Jun-2016
Pe Bogdan il cunosc de mult. Intai l-am urmarit de la distanta, prin intermediul retelelor de socializare, apoi mai de aproape.  Sunt surprins in egala masura de talentul cu care
Adrian Crivii
01-Jan-1970
Tag-uri
RSS Feed
Subscribe in NewsGator Online Add to netvibes Add to Google Reader or Homepage Powered by FeedBurner