Antreprenorii care supravietuiesc crizei raman in afaceri in urmatorii 20 de ani

31 mai 2011 4 minute
Distribuie

Dupa 2008 am aflat ca aproape toate sacrificiile economice care au urmat s-au facut pentru crearea unui stat modern. N-am aflat inca ce ar trebui sa faca antreprenorii mici si mijlocii ca sa fie o forta in propria tara. Statul nu a facut mai nimic pentru ei. Unii, au fost la prima si ultima aventura. Altii, care n-au riscat o afacere pe cont propriu in ultimii ani, si-au luat gandul de la antreprenoriat, cand au vazut ce-au patit ceilalti.

Nicio categorie sociala nu a resimtit „cutremurul” economic precum clasa de mijloc. In perioada 2000-2008 s-au infiintat zeci de mii de firme noi. Multe din acestea erau societati axate pe o mica afacere de familie. Puteam vorbi chiar despre inceputul unei ere a brandurilor romanesti. Fie ca erau microintreprinderi sau societati mici, existenta si rolul lor s-au vazut in peisajul societatii romanesti. Bancile comerciale au acordat credite pentru diverse ramuri de activitate. Totusi, putine sunt situatiile in care afacerile aparute din nimic, au deschis noi perspective, iar firmele respective au evoluat. In majoritatea cazurilor, societatile s-au dovedit neperformante, fiind administrate de persoane nepregatite, fara o viziune corecta pentru afacerea lor. Au existat si multe firme care au avut ca singur scop eludarea unor impozite prin activitati la limita legilor, deseori alunecand in ilegalitate.

Cine au fost antreprenorii romani? Ce-au lasat in urma lor dupa 3 ani de dificultati si recesiune economica prelungita? Cata atentie a atras clasa de mijloc din Romania? Care sunt problemele majore care le-au intampinat oamenii cu initiativa din business-ul autohton? Statisticile sunt aproape inexistente in acest sens. Ca sa avem o radiografie corecta a cauzelor care au dus la rarirea –  pana aproape de disparitie – clasei de mijloc, ar trebui sa o luam de la capat cu analizele acestui fenomen social si economic. Cu cine mai putem discuta in acest sens? Cu cei care au mai ramas pe piata si incearca sa supravietuiasca in continuare. Cei care au disparut nu mai au puterea sa o ia de la capat si nu mai vor sa-si aminteasca de trecut.

Orice criza nu afecteaza saracii sau bogatii in mod special. Saracul de dinainte de criza a ramas tot sarac, poate si mai sarac. Bogatii nu au suferit in ultimii 2 ani. Unii au devenit si mai bogati. Cand ai lichiditati, cand ai mai multe afaceri solide, cand te bazezi pe relatii la cel mai inalt nivel, cand beneficiezi de informatii “la prima mana”, e greu sa saracesti. Cel mult, criza i-a facut pe bogati mai atenti la oportunitati.

In schimb, ceea ce se contura inainte ca un reper intr-o piata libera a cam disparut. In cadrul clasei de mijloc se nascuse asa-numita upper-midlle class (clasa de mijloc peste medie), oameni cu stare materiala excelenta. Acestia se bazau inainte de 2008 pe castiguri lunare spectaculoase, de zeci de mii de euro! Intre timp, unele din aceste profituri de exceptie au disparut, pur si simplu. Antreprenorii care alcatuiau clasa de mijloc inainte de criza nu depaseau un procent de 5 % din oamenii activi din Romania, incluzand low-midlle class (clasa de mijloc sub medie). Aproape toti cei care au apelat la credite ca sa-si extinda afacerile in perioada de boom economic si au vazut visurile spulberate, odata cu inceperea crizei. Lipsa de lichiditati a pus stapanire rapid pe antreprenorii romani. Problemele creditelor neperformante au adus primele falimente si mii de firme au intrat in insolventa. Restructurarea si refinantarea au fost singurele activitati de “creditare” notabile. Valoarea garantiilor bancare a scazut datorita diminuarii considerabile a pretului de piata a proprietatilor imobiliare, creditele s-au inasprit si au devenit din ce in ce mai scumpe, banii au capatat alta valoare. Cea adevarata!

Selectia naturala la nivelul IMM-urilor a fost o chestiune de timp. Cine nu a fost afectat de criza a avut noroc sau a avut afaceri cu statul. Prea putini antreprenori romani se pot mandri cu independenta fata de politic. Ca sa existi in actualele conditii economice trebuie sa stii ce inseamna riscurile in afaceri, sa cunosti foarte bine piata in care activezi sau sa oferi servicii sau produse competitive, in conditii de recesiune. Notiunea de antreprenoriat s-a confundat cu un hobby creat de entuziasmul boom-ului economic din 2004-2008. Zecile de mii de firme infiintate aiurea au creat in final un fenomen de turma. Doar antreprenorii cu “sange de rechin” vor reusi in jungla economiei romanesti. Haosul legislativ, furia crizei si neadaptabilitatea rapida la schimbarile economice au creat mediul perfect pentru eliminarea celor care au crezut ca e usor sa reusesti in afaceri. Mediul de afaceri s-a cizelat si romanii nascuti sa fie antreprenori vor avea un cuvant greu de spus in Romania, in urmatorii 20 de ani!

71 Comments on “Antreprenorii care supravietuiesc crizei raman in afaceri in urmatorii 20 de ani”

  1. Akhenaton
    31 mai 2011

    Antreprenorii care alcatuiau clasa de mijloc inainte de criza nu depaseau un procent de 5 % din oamenii activi din Romania, incluzand low-midlle class (clasa de mijloc sub medie).

    Statisticile sunt aproape inexistente in acest sens.

    Acum luand-o logic si presupunand datele tale corecte, cine si de ce sa se straduiasca sa faca o analiza, o statistica pentru 5% din oamenii activi? Considerand ca populatia activa este de 6000000 oameni in Romania, 5% inseamna numai vreo 300000. Asta e bazinul celor care pot contracta credite. Fara credit cati isi pot permite sa cumpere o proprietate?
    Cred ca ne cam grabim cu iesirea asta din criza, o usoara crestere a optimismului l-am simtit si eu vorbind cu diversi oameni din ceea ce tu numesti middle class, totusi cred ca se incurajau singuri, sau unii pe ceilalti. In Romania se simte tot mai acut polarizarea economica.
    Se simte o tristete dincolo de cuvinte in acest post.

    Statul nu a facut mai nimic pentru ei.

    Statul ca o suma de „politicieni” nu poate sa faca nimic, isi conserva existenta, antreprenorul adevarat nu asteapta nimic de la nimeni. Nu ne cunoastem, si totusi cred ca nici tu n-ai fost ajutat de stat cu nimic. Vorbeam acum o luna cu un proprietar de ferma care spunea ca si-ar dori ca statul sa-l lase-n pace. Pentru a fi patron (cum se spune in popor) iti trebuie curaj si viziune.

  2. Ion Pribeagu
    31 mai 2011

    Dragos, analiza este extraordinara pentru SUA…. poate si Romania care este intr-o alta situatie de nastere capitalista prematura sau salbatica, cu parinti fosti PCRisti peste noapte convinsi capitalisti dar nu stiu mersul capitalismului de la nastere la tinerete, adult si imatranire… ca si asta se va intampla… mersul spre un sistem social bazat pe clase sociale economice (fara aristocratie) si teritoriale (unii mai favorizati decat altii si bazat pe etnie, religie si/sau organizare teritoriala) dar in final mai pe vorba mea valaho/moldo/ardeleana fiecare cum poate/se descurca, si nu trebuie ca toti sa aiba acelasi standard si nu mai faceti apartamentele oamenilor cotele, si alte comparatii ca asa este peste tot in lume – totul depinde de puterea economica, catiere din Frankfurt si toate orasele din Germania au aprtamente si mai rele ca Bucurestiul si nici nu sunt proprietari oamenii, stau cu chirie… si platesc 1000 euroi
    sau dolari in America/orasele mari – dar nu uitati NOI – Romania inca este in durerile facerii CAPITALISMULUI – ORICE INCEPI DE JOS dar bazat pe o buna cunoastere a acelei activitati, va progresa in timp numai daca esti serios, restul ca si in America.. 97% se auto elimina dupa maximum 3 ani, raman cei care VOR sa faca ceva in viata nu numai acum/hit and run…loveste si fugi, succesul nu vine pste noapte decat rareori

  3. ani
    31 mai 2011

    Dezvoltatorul Impact creaza numai probleme!!! In ansamblurile construite pana acum nu a cedat retele furnizorilor de utilitati – electricitate, apa si canal. Drumurile interioare sunt in proprietatea lor si te pun sa platesti luminatul stradal in afara de ce platesti impozit la primarie si ar trebui sa beneficiezi de acest serviciu ca urmare a impozitelor platite! Sunt mana in mana cu primariile!!! Vor sa castige la fiecare kilovat pe care il platesti cat nu face ca de la drum pana la casa reteaua de curent e a lor, la fel vor la apa si la canal cota pe langa ce platesti la furnizorul de utilitati!!! E jaf la drumul mare! Ajungi sclav pe viata!!! NU CUMPARATI!!!!

  4. Popescu
    31 mai 2011

    Ii doare la basca pe astia de clasa de mijloc. De aia nu pot ei dormi noaptea..

  5. Dan
    31 mai 2011

    Dragos, ramii un optimist incurabil… sincer sa fiu in conditiile actuale nu cred ca-i totusi un lucru prea bun

  6. Dan
    31 mai 2011

    Popescu, la noi cursul de schimb este „garantat” de tandemul isarescu-basescu inca din vara lui 2009, odata parafat acordul de la viena

    In alta ordine de idei aici ai dreptate: pe astia ii intereseaza doar cum sa poata fura mai eficient; restul pot sa crape in chinuri dar sa stea cuminti precum niste sclavi resemnati in fata camerelor de gazare

  7. Rares Manea
    31 mai 2011

    @Popescu (ca tot ai ramas cu gura cascata la ideea lui Dragos cu ..parcarea)
    CC: Nyku

    Oare din bloacele astea nevandabile (pret mai mare de 300 E / mpu) de tip Green Lake, Asmita ..and so on, prin recompartimentare, nu s-ar putea face parcari pe verticala (gen cea din spatele Unirii Shopping Center) ?

    Poate ca yieldul ar fi ..bun..

  8. Akhenaton
    1 iunie 2011

    Uite un motiv pentru care spun ca nu s-a incheiat criza.
    Ma bucur ca nu raman incremeniti in proiect, se misca, fac eforturi.

  9. Ion Pribeagu
    1 iunie 2011

    Oda imobiliara adaptata recent
    Nu-ţi voi lăsa drept bunuri, după moarte,
    decât o casă, fiule, o-mparte
    cu fraţii tăi, aşa cum socotiţi,
    căci altă casă n-o să mai primiţi!
    La anii mei (destui!), eu nu am ştire
    ca-n „epoca de tristă amintire”,
    hulită ieri, dar astăzi regretată,
    să-şi fi făcut atâtea griji un tată
    că, după ce va trece-n nefiinţă,
    copiii n-or să aibă locuinţă.
    Tu, vezi de pune banul peste ban,
    balconul să-l închizi cu termopan,
    să-l faci o locuinţă potrivită
    pentru Getuţa, dacă se mărită,
    Gigel, cu-ai lui copii, câţi or să fie,
    să locuiască în bucătărie,
    sufrageria, de-i compartimentată,
    s-o foloseşti tu cu Mioara, tată,
    iar dormitorul, de-l închiriaţi,
    aveţi şi nişte bani asiguraţi.
    Ca să pot, azi, acest apartament
    să vi-l asigur printr-un testament,
    am fost cu stăpânirea în prigoană
    şi-am mers din garnizoană-n garnizoană,
    am locuit în câte-o chichineaţă
    şi ceaiul mi-am făcut la o zăgneaţă,
    sudoarea muncii zecilor de ani
    am pus-o-n casa asta, nu în bani,
    gândind că voi avea, la bătrâneţe,
    un loc în care să îmi daţi bineţe,
    când veţi veni la mine, oarecând,
    în jur nepoţii să îi văd râzând
    şi să dau huţa-huţa pe genunchi
    vlăstarele din prea bătrânu-mi trunchi.
    Nu crede în programul „Prima casă”,
    că asta-i, tată, vorbă mincinoasă
    cu care vor, desigur, guvernanţii
    să îşi atragă, cât mai mulţi, votanţii
    şi nici în Nuţi Udrea să nu rişti
    să te încrezi, că vin specialişti,
    nu zece, dar niciunul pe la sate,
    nici de le-ar face dânsa chiar palate!
    Durerea strânsă, surdă şi amară,
    au pus-o-n geamantan, plecând din ţară,
    s-ajungă „căpşunari” prin Danemarca,
    văzând c-aicea se scufundă barca.
    Să revenim, eu zic, la testament!
    La bancă ţi-am trecut, prin virament,
    în contul tău deschis acum doi ani,
    la sfatul mamei tale, nişte bani.
    E suma ce a fost agonisită
    din pensia aceasta nesimţită
    pe care Boc şi doamna cea bălaie
    se dau de ceasul morţii să mi-o taie.
    Cu banii ăştia ştii tu ce-o să faci,
    sunt bani pentru colivă şi colaci
    şi, s-ar putea, din ei să-ţi mai rămâie
    şi pentru două boabe de tămâie.
    Cu astea, eu închei acest legat
    pe care, astăzi, iată, l-am semnat…
    Tatăl risipitor

  10. Popescu
    1 iunie 2011

    Lumea s-a obisnuit sa mearga la Mall, un film, o pizza, un suc, cumparaturile saptamanale de la Carrefour. Ii atragi cu un pationoar pentru copii, si ei pleaca cumparand o pereche de blugi. Mallul nu este numai shopping este ENTERTAINEMENT BUSINESS.

    Gica Popescu s-a luat la intrecere cu Mallurile si a pierdut. Bazarul lui nu functioneaza nu neaparat ca e criza, ci pentru ca, consumatorul are alte obisnuinte de consum.

    Bazarul lui Gica Popescu e falimentar pentru ca omul nu a inteles industria in care a investit. Si ca urmare, apar articole in ziar in care se spune: „nimic nu mai merge pe criza asta, imobiliarele sunt la pamant”. Si articolul asta il citeste Akhenaton, dupa care concluzioneaza ca, Criza nu s-a incheiat.

    Astia sunt investitorii in imobiliare de la noi: urechisti, neprofesionisti. Si astia sunt comentatorii de imobiliare de la noi, citesc in ziar, si li se pare ca au inteles..

  11. Popescu
    1 iunie 2011

    Rares Manea> gura pacatosului adevar graieste, Dragos Dragoteanu a cumparat un teren pentru un business, si s-a trezit ca invata alt business: parcajele. S-ar putea sa se indragosteasca de noul business asa de tare incat o sa uite de ce se apucase initial.

    Ca nu o fi nici asta cu parcajele asa de simplu de facut, sunt cateva mici secrete care fac diferenta dintre o parcare plina si una goala..

    Eu stiu de la terenuri, lumea crede ca e simplu, il cumperi dupa care il vinzi. Si esti privit ca un speculator rapace. In realitate e extrem de multa bataie de cap, munca, investitii, risc, aprobari pe care nu le obtii. In perioada asta cel putin, in alte vremuri poate ca era mai simplu..

    1. @Popescu
      Tot romanu’-i priceput la toate! Cati crezi ca sunt in imobiliare care n-au renovat niciodata un apartament – ca sa vada ce greu este, n-au scos un PUZ – ca sa simta ce dificultati intampina, n-au schimbat o clanta intr-un birou – daramite sa-l amenajeze, n-au tras o dunga pentru delimitarea unei parcari, n-au habar de impozitele si taxele care trebuie platite, n-au coordonat vreodata 3 muncitori – ca sa obtina un rezultat vizibil, dupa o zi de munca, n-au luat un credit – ca sa vada ce inseamna sa risti in afaceri etc ???????? In schimb, sunt ” experti” in dat sfaturi pe bloguri, in comentarii la diverse articole, printre prieteni si cunoscuti, injura si blameaza orice realizare a unuia care – cat de cat – a miscat ceva in imobiliare! Asa suntem noi, romanii, dornici de „afirmare”!

  12. Mielu Nebunu'
    1 iunie 2011

    @ Popescu

    Am trait sa vad si eu la dumneata o vorba inteleapta!

    Nu credeam, zau, sa apuc…..

  13. Dan
    1 iunie 2011

    „Cati crezi ca sunt in imobiliare care n-au renovat niciodata un apartament – ca sa vada ce greu este, n-au scos un PUZ – ca sa simta ce dificultati intampina, n-au schimbat o clanta intr-un birou – daramite sa-l amenajeze, n-au tras o dunga pentru delimitarea unei parcari, n-au habar de impozitele si taxele care trebuie platite, n-au coordonat vreodata 3 muncitori”
    … asta inseamna munca grea?! oau!!!
    conteaza ce munca au prestat sau pertinenta opiniilor?!

    cit priveste creditele, banuiesc ca te referi la cele de afaceri si nu cele ipotecare pt consumatorul final… in orice caz, ambele situatii s-au numit prostie (in 99% din cazuri) in anii de balon imobiliar, nicidecum un element de lauda

  14. Dan
    1 iunie 2011

    Popescu aici ai perfecta dreptate, doldora a fost o afacere gindita prost de la bun inceput, cumulat cu dezastrul pe care l-au facut nemernicii de guvernanti s-a ales praful

  15. Rares Manea
    1 iunie 2011

    La 14 Dragos

    Ne-ai induiosat !

    Vaaaaaaaaaaaaaaaai !
    Dragos, TU, spirit liber investitional, vizionar imobiliar nonconformist ….ii plangi in brate lu’ popescu?
    Lu’ Popescu despre care nici macar nu stim clar cu ce „investitii” se ocupa si care Popescu reprezinta quintesenta si monopolul prostiilor pe site-urile de imobiliare ?

    Vaaaaaaaaaaaaaai ?

    Uite asa se „sinucid” ………legendele. Noroc ca au apucat sa traga o dunga pt. delimitarea unei parcari si au coordonat ….3 muncitori.

  16. Rares Manea
    1 iunie 2011

    „…..si care Popescu reprezinta quintesenta si monopolul prostiilor pe site-urile de imobiliare ?..”

    Scuze ! Si Nicu ! Si Nicu are meritele lui. E reprezentativ Nicu si cred ca a apucat sa schimbe …..o clanta.

  17. Popescu
    1 iunie 2011

    Mare e gradina ta!

    Nu stiu cum de se aduna toti looseri pe blogul tau..O fi tot vreunul din ala pe care l-ai dat afara de la Euroest..

  18. Dan
    1 iunie 2011

    „Traian Băsescu: Revizuirea Constituţiei nu vizează mandatul meu de preşedinte”

    ne paste o dictatura securista cit de curind

    p.s. noroc ca romanul e prea bou ca sa realizeze decit atunci cind e prea tirziu… sa vedeti ce imobiliare de succes o sa fie sub dictatura, la fel ca pe vremea lui ceausescu; catastrofa de acum nu-i decit inceputul… banii imprumutati acum de mafioti pt praduiala de la fmi o sa fie platiti inapoi la fel cum a facut si ceausescu in anii 80: prin infometarea, schingiuirea si uciderea romanilor de rind
    puneti-va centuri de siguranta (care mai puteti) ca vine taifunul cel mare

  19. Dan
    2 iunie 2011

    hai totusi sa va mai inveselesc o idee:
    dragii mei patrioti de duminica, eu ca fiind un anti-patriot convins in sensul securist al cuvintului, am ramas oripilat de infiintarea tinutului secuiesc cu deplinul acord si sprijin atit direct cit si indirect al guvernarii dirijata de marele vrajitor basescu…

    voi???!!! … nimic … ?!!!

  20. Popescu
    2 iunie 2011

    Dane, de unde le scoti taticule? Ce tinut secuiesc s-a infiintat?

    Ar fi cea mai tare afacere..imobiliara a momentului..

  21. Ion Pribeagu
    2 iunie 2011

    Tinutul secuiesc (secui/unguri) exista si este delimitat de locuitorii de origine si foarte multi tzi gani care pe timpuri erau robii lor, deasememnea ceangai, amestec de secui cu moldoveni dar religie catolica – va dati seama ca in ultimii 50-70 de ani amestecul cu indienii a diluat mult singele secuilor dar ei sunt majoritari si faptul ca se mandresc cu aceste tinuturi si fac asociatii culturale sau chiar politice nu deranjeaza pe nimeni daca nu se incalca legile tarii sau uniunii europene. Ar fi o problema daca ar actiona ca albanezii din Kosovo dar nu este cazul si nu ar trebui sa sara nimeni oparit ca niste locuitori ai tarii noastre de alta etnie si religie se organizeaza administrativ si repet fara a actiona mpotriva altor etnii sau cetateni de alta religie… altfel este condamnabil
    Nu cred ca Base are dreptul sau puterea de a ajuta sau opri acest proces, altfel si eu incerc intr-un sat romanesc din Covasna sa obtin independenta locala fata de administratia judeteana sau BUCURESTEANA care este cea mai rea incepand cu fesenistii si terminand cu pedelistii – votati independentii (adevarati, nu desprinsi sau trimisi din partidele istorice de dupa ” revolutia” din 89) LOCALNICI, NU DIN BUCURESTI

  22. Cornel Balan
    2 iunie 2011

    Partea PROASTA este urmatoarea ..Criza in rROMANIA..dureaza de cca 2000 de ani..de cand au facut „baietii” PODUL! Aia a fost o adevarata „investitie imobiliara”!

    Deja rRomania este o colonie a altor „baieti destepti” de peste mari si tari!
    „Oamenii de bizz” pe care ii vedem noi la TV sun doar „rachete”..adevarul este dincolo de noi!

    Viitorul imobiliar pt rROMANIA va fi unul stralucit! Dar nu pt „end-user” in sensul de cumparatorul obisnuit..din clasa medie!

    O noua ordine sociala si economica…va fi posibila numai in urma unui EVENIMENT MAJOR..independent de vointa umana in urma caruia se va putea reveni la valorile morale si materiale INITIALE!

    Un „eveniment” dupa un scenariu..uman..are deja rezultate stiute deja!

    Parerea mea..rRomania va ramane in criza/colaps…1 zi..100 zile ..1000 de zile sau 20 de ani! Depinde de rezultatul simularilor deja facute in „laboratoare” 🙂

    Sa nu ne mai imbatam cu apa de ploaie! Este o realitate pe care trebuie sa o intelegem dar nu neparat sa o acceptam. Cel puti eu unul nu o accept.

  23. Dan
    2 iunie 2011

    Cornel, nu esti singurul care nu o accepta, sint multi ca noi dar fara o organizare stam si ne uitam unul la altul fara nici un rezultat…

    in rest, dupa cum spuneam, patriotii de weekend s-au trezit provocati 🙂
    Popescu se face ca ploua…
    Pribeagu e mai transant si zice ca nu-i nici o problema… atita timp cit are aprobarea tacita a basescului 🙂
    Ioane cu pasi marunti pe spatele boilor care nu baga de seama si cu ajutorul tradatorilor se transforma in kosovo si miine poimiine o luam ca pe un fapt cert in fata caruia trebuie sa ne resemnam… ca asa sintem noi: ROMani boi (o mare parte nu toti…poate mai traiesc si romani in tara asta)

    Popescule pai cica din cauza asta au si facut reprezentanta secuiasca la parlamentul european cu sprijinul direct al ungariei si tacit al guvernarii basescu… ca sa atraga investitii
    pai nu te bagi repede popescule la niste investitii in tara secuiasca, ca un mare patriot roman ce te declari, da-le o mina de ajutor secuilor ca sint amariti si au nevoie pina primesc independenta totala?!!!

  24. Popescu
    2 iunie 2011

    Dan Capitan> nu e prost cine cere

    ei poa’ sa ceara. Nu inseamna ca vor si primi vreodata

    Si apoi te agiti degeaba. Cu tinutul secuiesc sau fara, tara asta oricum e vanduta de mult. Pe bucati..

    Ne convine sau nu, asta e realitatea..

  25. Dan
    2 iunie 2011

    si asta inseamna ca trebuie sa acceptam impartirea tarii pe criterii etnice si o categorica pierdere teritoriala a unei bucati din tara???!!!
    popescu ai luat ceva pe nas?!

  26. Ion Pribeagu
    3 iunie 2011

    Dan si Cornel – Nu conteaza daca ne pasa sau NU – conteaza ca in acele locuri oricum ei sut foarte majoritari si daca ma gandesc putin mai mult eu deja am ales ardealul ca locuitor pentru viitorul meu dere de fapt este sfarsitul vietii, cu toate ca sunt valah- oltean 75% si ardelean-mocan 25% crescut la Constanta si pribegesc, dar nu am gasit locuri mai frumoase si rezonabile ca pret si populatie mai buna ca in Ardeal e drept inclusiv subcarpatii iar ungurii in afara ca vorbesc alta limba nu ma deranjeaza ca rr-romanii de pretutindeni care uneori sunt mai rai decat afro-americanii sau veneticii -nu ma intelegeti gresit dar prefer o natie mai civilizata chiar daca nu sunt ei nemti insa au fost dresati de austrieci nu de turco-fanarioti – si daca primesc ajutoare europene pentru investiti in secuime ne vom bucura si noi de ele ca de alea de la bucuresti asteptam de 20 ani si doar se imbogatesc unii mai mult ca altii tot borfasi raman indiferent de noile nume partinice – hotiada continua cu acordul tacit de la cap la coada – uitati-va la borfasul ala de cvt/tribunul romaniei mari care a vandut scaun de europarlamentar ciobanului stelist – mai bine imigrant in secuime decat roman la ….

  27. Popescu
    3 iunie 2011

    Dan, doi copii se jucau fericiti afara.

    Lor nu le-a spus nimeni ca e criza?

  28. Rares.D
    3 iunie 2011

    Ion Pribeagu, adevar graiesti! Intru pe blogul lui Dragos, pentru a mai vedea ce au de spus doar doi oameni: Dragos si Ion Pribeagu.
    Te-as pune Popescu fata in fata cu Ion Pribeagu, sa vedem cum convingi tu un om trecut prin viata sa cumpere de la tine un teren. Crezi ca tin tehnicile de vanzare „moderne”?

  29. Dan
    3 iunie 2011

    Ioane… n-ai pus piciorul printr-o zona urbana locuita de maghiari in viata ta!
    wc tudor?! pai asta e puisor fata de coada de topor basescu

  30. Cornel Balan
    3 iunie 2011

    „Dan si Cornel – Nu conteaza daca ne pasa sau NU – conteaza ca in acele locuri oricum ei sut foarte majoritari”

    Pai cred ca in multe locuri din lume sunt populatii „foarte majoritari”-ca sa te citez!
    Asta este un motiv sa distrugi un stat bun rau cum este el pt ca exista „insule” unde unii sunt „foarte majoritari” ?

    Sau sa sustii asta dintr-un motiv egosit..si anume ca sunt preturile mai mici acolo si tu vei trai acolo?

    Este „foarte perfect” si „extrem de minunat” cum sustii o teorie segregationista!
    Parca ziceai ca esti..( „foarte majoritar” ) oltean? Hmmm

  31. Dan
    3 iunie 2011

    „Preşedintele Comisiei Uniunii Naţionale din Parlamentul Ungariei, Potapi Arpad, a declararat vineri că solicitarea autonomiei teritoriale pentru Ţinutul Secuiesc este „legitimă şi europeană”, secuii având dreptul să ceară sprijin politic, conform Mediafax.

    Conform lui Potapi Arpad, membru al FIDESZ şi al Parlamentului din Budapesta, Consiliul Naţional Secuiesc „trebuie să fie pentru autonomie teritorială şi trebuie să continue această idee în Ardeal”.

    „Toate partidele politicile maghiare şi nemaghiare trebuie să accepte că acest popor, după o mie de ani în Ardeal şi 90 de ani în România, este îndreptăţit să ceară sprijin politic pentru autonomia teritorială”, a spus Potapi Arpad.

    Oficialul a ţinut să puncteze că România „trebuie să accepte acest gând” şi a dat exemple din Spania, Franţa, Peninsula Balcanică şi Serbia, unde „se fac paşi” pentru acest lucru. „

  32. Viorel
    3 iunie 2011

    Dan: Daca ai ceva idei imobiliare, posteaza. Esti off topic, in caz ca nu ai observat. Nu e cazul sa amplifici si tu ce a zis nu stiu cine pe nu stiu unde. Chiar crezi ca ne intereseaza ce a zis unul care e PLATIT sa faca asta? (In caz ca nu ai inteles: e platit sa faca politica sau face bani din politica.) Asa ca mi-ar placea sa te intorci in zona economica.

  33. Cornel Balan
    3 iunie 2011

    VIOREL…politica..are legatura cu imobiliarele!
    Iti dau un simplu exemplu!
    Detin o proprietate aproape de ceeea ce va fi noua enclava…”secuiasca”..ne despart doar ceva munti si paduri..!

    VALOAREA EI va creste sau va scadea in functie de evolutia politica!

    Oricum am indentificat o oportunitate de afacere si daca..”harcovu” sau „secuimea”…. sau orice alta regiune apropiata nu ma mai apartine Romaniei:

    1) inchiriez terenul pt „SNIPERI” care vor sa traga la tinte secuiesti!
    2) cresc iepuri..si apoi le dau drumul sa distruga recolta „inamicilor”
    3) organizez partide de vanatoare ..braconaj…in teritoriul inamic
    4) cumpar terenuri la ei si deversez deseuri..

    Pot abera pana la 100..1000 de puncte!

    Dincolo de interesele personale..si de idiotenia statului actual rrrroman…ar trebui sa fim inainte de toate DACI!
    Eu unul nu recunosc notiunea de ROMAN..!

    Acum intelegi legatura..imobiliara?
    Valoare proprietatii mele este influentata de decizii aberante..sau de sustineri aberante!

    In America aia mare…proprietatea se apara cu mostenirea lui COLT!

    Poate ai inteles mesajul!

  34. Viorel
    3 iunie 2011

    Cornel: Si tu esti off topic. Sunt foarte multi factori care infuenteaza imobilarele, normal. Dar nici sa despicam asa firul in patru. E ca si cum intri intr-o cofetarie, ceri o prajitura si ti se propune o ciorba de burta. Nu cred ca aici e un loc potrivit unde sa discuti despre nationalism, religie, sport, etc. Apropo, o sa imi spui ca victoria din seara asta a indus entuziasm in randul romanilor si poate creste apetitul la cumparaturi! Hai sa nu aberam prea mult, ca oricum aberam!

  35. Ion Pribeagu
    4 iunie 2011

    Ultimul comentariu politic – secuimea este acolo si trebuie recunoscuta DAT – multa galagie din cauza unor ULTRA nationalisti romani/MAGHIARI si unguri din HUN-GARIA care de fapt nu merita chiar atata importanta ci doar niste raspunsuri clare la subiect
    conform legilor in vigoare -Ce cere Ungaria, si vrea secuimea sunt lucruri care nu se vor intampla, trimisii FSN de la Bruxelles trebuiau si pot sa raspunda profesional si ai sa nu ne mai speriem de ungurii nationalisti si nici de ai nostri de aceasi clasa ca astia vor doar putere si banii prostilor care-i sustin, nu uitati ca si noi avem dreptul de a ne muta oriunde in europa chiar daca alora le place su nu… cu respectarea legilor locale.
    In privinta proprietatilor, cred ca aceste plaiuri sunt foarte frumoase, valorate rezonabil si ar trebui ca romanii sa cumpere cat mai multe proprietati in aceasta parte a tarii dar si eu recunosc ca si ei ca si altii ne considera tzi gani – de ce oare ???

  36. Ion Pribeagu
    4 iunie 2011

    Dan, prin 67-77 nu as fi plecat din Romania nici daca ma plateai, am plecat din Romania ca incepuse noua dictatura securisto-bolsevica, si printre primele tari pe care le-am vizitat au fost HUN-garia dar si altele (Chehoslovacia una dintre tarile cele mai inaintate din lume – iar PRAGA este capitala EU, parere personala) iar in buda si pesta m-am simtit ca acasa fara sa vorbesc moghioros – probabil prin orasele unguresti de la noi (bucurestiul fiind cel mai mare) pc-ristii si alti idioti faceau ura de rasa dar asta nu inseamna ca trebuie sa ne omoram intre NOI ci sa le demonstram ca de fapt acele tinuturi erau ale romanilor si au fost luate cu japca de austriecii cotropitori din acele timpuri care au adus soldatii pentru paza frontierelor austriei si ar trebui despagubiti romanii de austrieci si de ungurii care au preluat dela ei teritoriile cand s-au despartit de austrieci si le-au folosit (trebuie gasiti niste everei ca astia stiu cum sa-si ceara ce este al lor si chiar al altora…. deci istoric trebuie demonstrat lui orban si FIDEASZ ca de fapt ne datoreaza exploatarea acestori tinuturi pe un timp indelungat.. si de fapt nu se mai fac granite in interiorul UE, ci doar niste chestii administrative – o sa zici ca le da ungurii cetatenie – si CE daca, poate le da si pensie din ungaria, si ce daca.. poate le face autostrazi, orase, bude publice si stadioane, si ce daca, NOI le vo folosi mai mult decat ungurii din pesta sau din buda, ca doar nu le muta in panonia…e greu dar noi romanii le putem cumpara facute gata…si luam si comisionul imobilia

  37. Ion Pribeagu
    4 iunie 2011

    Apropo – vad ca ude mere-stii (tot niste unguri din bucuresti) se pupa de 20 de ani cu fese-nistiii indiferent ce partid este la putere, ca prostii din partidele istorice inventate de FSN pe baze etnice vor sa fure numai ei cand castiga alegerile dar mai au nevoie de 10% care vine de la atila si moghiorosii damboviteni care cu mult profesionalism FURA PE AICI DAR PLECARA cum zicea unul din bunici, fara a cere granite/DELIMITAREA spatiului arondat la furat, si ce zici de nastase care zice ca decat sa schimbam constitutia mai bine schimbam presedintele – pai asta crezi ca este prost, el stie ca noi o sa schimbam presedintele dar nu vrea sa piarda imunitatea, HeHe stie el cum sa inventeze zicale care prind la electorat, deci hai noi to(N)tii lui brucan sa nu ne mai amagim ca base est problema – asta poate fi schimbat la anul dar trebuie schimbate acum toate legile protectoare ale alesilor pe veci ai parlamentului ca pe PDL-isti este usor sa-i trimitem in opozitie, ce facem cu caracatita – asta este intrebarea

    Iar acum despre antreprenorii romani – Trebuie sa acceptam ca ei risca cel mai mult, incepand cu legislatia si terminand cu cumparatorul.. daca faci business sa nu te miri daca si pierzi.. castigul nu este obligatoriu ci el poate fi mai mare sau mai mic dar pierderea este pierdere, si aia doare.. cel mai tare, unii vor ramane, altii/multi vor pierde si viata merge inainte iar imobiliarele sunt necesare dezvoltarii economice a tarii

  38. Popescu
    4 iunie 2011

    RaresD, la @31, uneori imi dau seama in cateva cuvinte care e nivelul imobiliar al cuiva. La fel si la tine..

    Iti inchipui ca eu aplic cateva „tehnici moderne” si gata, vand terenuri. Nu conteaza ca sunt bune sau proaste, ca sunt bine pozitionate sau nu, ca au utilitati sau nu, ca au acces amenajat sau nu..Doar tehnici moderne. Eventual si niste tehnici de kung fu ale lui Jackie Chan..

    Poate ca la un moment dat o sa te hotarasti si tu sa nu inveti imobiliare numai de pe bloguri, ci o sa iti iei o zi libera si o sa te duci sa vezi terenuri de vanzare. Si eventual si cine sunt cei care vand..

    Si dupa ce te intalnesti cu „proprietari” burtosi, mirosind a transpiratie si alcool, care se simt jigniti daca ii intrebi de cadastru, pentru ca nu au, si care iti ascund ca terenul de fapt nu e al lor, ci al bunicii, si mai sunt 7 proprietari, raspanditi prin toata tara, din care trei nu vor sa vanda, si o sa aflii asta dupa ce ai pierdut o importanta cantitate de timp si energie cu proprietatea respectiva

    dupa ce o sa treci prin toate astea, sa zici merci ca nu ai dat peste unul care l-a mai vandut de 2 ori

    ei atunci poate o sa intelegi ca, pentru a vinde terenuri, nu e nevoie sa aplici „tehnici moderne”. Trebuie doar sa iti faci treaba decent si profesionist

    Bafta multa!

  39. Dan
    4 iunie 2011

    Viorel, nu eu am introdus factorul patriotic in discutiile imobiliare ci chiar amfitrion-ul nostru urmat pas cu pas de Popescu… n-am facut altceva decit sa constat ca atunci cind este vorba cu adevarat de patriotism foarte multi „patrioti” pleaca intr-o mini vacanta sau o dau cotita dupa gard… cum sint cazurile de fata
    deci… ce probleme imobiliare ai ?!!!

  40. Dan
    4 iunie 2011

    Ioane 🙂 revin, ca e de scris… nu zici rau dar ai niste lipsuri
    pina atunci uite un material dragut… sa vad ce pricepi
    http://www.evz.ro/detalii/stiri/parintele-legii-presei-din-ungaria-fost-colaborator-al-securitatii-din-romania-917366.html
    Ioane daca basescu nu are dosar la securitate inseamna ca inca e cadru activ iar dosarul e la secret?!!!

    p.s. cica prin anii 60-70 traiam cel mai bine din pactul de la varsovia… asa-i?

  41. AC
    4 iunie 2011

    @popescu 41

    Tocmai am aflat tot rezonul din spatele pretului. De fapt, tu vinzi… pe bune… certificate de proprietate… spui tu, sigure. Imi aduci aminte de „business-urile” din 2000… cumpar grota ceausista cu viermi pe lustra, 5k…. vand ap. n cam., var lavabil, 10k.

  42. Popescu
    4 iunie 2011

    Da, victoria la fotbal o sa induca optimism in randul romanilor, incredere in fortele proprii, o sa creasca moralul trupelor, productia la hectar si productivitatea muncii..

    Ce n-a putut sa faca Boc, Isarescu si FMI o sa faca Mutu si Marica..

    Nu e gluma, o sa vedeti voi cat de importanta e victoria asta. Hai Romania!

  43. Popescu
    4 iunie 2011

    Ce tot zici mai Aer Conditionat, nu inteleg nimic din ce balmajesti

    te-au zapacit graficele alea..Falimentul Greciei a bulversat pietele, nu? Te-a prins cu chil.oteii pe vine?

  44. Popescu
    4 iunie 2011

    Aoleu!! Hagi la nationala! Mi-au stricat astia ziua..

    Se pricepe Hagi la antrenorat, precum se pricepe Aer Conditionat la imobiliare..

  45. AC
    4 iunie 2011

    @popescu

    Zic ca esti un tepar de 3 lei. Lipsa clientilor si incapatanarea ta de a trai din amintiri te-au transformat intr-o monstruozitate imobiliara. Viata ta „profesionala” s-a sfarsit in 2008.

  46. Popescu
    5 iunie 2011

    AC> multumesc frumos

    orice jignire care vine de la un looser, e un compliment pentru mine

  47. Popescu
    5 iunie 2011

    Bucurestiul se dezvolta pe Nord, un nou turn de 24 de etaje.

    Daca baietii astia se apuca de construit acum, cu finalizare in 2013, se traduce asa: noi estimam ca acum e momentul de a construi, pentru a avea ce sa oferim pietei in urmatorii ani, deoarece, incep sa apara zorii iesirii din criza economica..

    http://www.zf.ro/proprietati/gtc-confirma-ca-a-batut-palma-cu-copos-pentru-un-turn-de-24-de-etaje-de-peste-60-mil-euro-in-bucuresti-8315366

  48. Mielu Nebunu'
    5 iunie 2011

    @ Popescu

    Esti bolnav de optimism! Nu cumva or sa creasca preturile la imobiliare cu 800% pe motiv ca Mutu , Marica & Co au batut o formatie a Bosniei care a jucat cu 3 jucatiri care, in tot meciul, au atins mingea de 5 ori?

    Hai sa fim seriosi, la toamna dam iar piept cu Franta si nu stiu daca o sa scapam nesifonati.

    Noi ar trebui sa gasim o metoda sa crestem puterea de cumparare , ca putem sa avem noi toata forta morala din lume, daca cetateanului de rand ii fluiera vantul prin buzunare, lucrurile nu se vor schimba foarte mult!

    Hai sa ne pastram in niste limite cu declaratiile astea superoptimiste, evita ,te rog, sa te faci de ras in felul asta …..

  49. Mielu Nebunu'
    5 iunie 2011

    @ Popescu

    De fapt, optimismul exagerat te-ar putea impinge la greseli mai mari decat greselile pe care le-ai face daca ai fi depresiv.

    Cum o dai ca tot prost iese.

    As vrea insa sa intelegi ca nu vreau sa te jignesc.

  50. Popescu
    5 iunie 2011

    Romania a batut Bosnia cu 3-0, cand nimeni nu se mai astepta. Si penalty ratat in ultimul minut. Asta e fapt real, nu optimism exagerat.

    Eu cred ca romanii si-au cam pierdut increderea in fortele proprii..

    Hai Romania!

  51. Mielu Nebunu'
    5 iunie 2011

    @ Popescu

    Si ce legatura are victoria la fotbal a Romaniei in fata Bosniei, o echipa care s-a prezentat ca si cum ar fi jucat in jumatatea inferioara a diviziei B din Romania cu problemele reale pe care le are tarisoara asta si populatia care, intamplator sau nu, se afla pe aceste meleaguri?

    Crede-ma, nu te inteleg! Cu siguranta, Romania a batut Bosnia la fotbal! Fara doar si poate! M-am bucurat!

    Dar n-am gasit niste bancnote in plus in buzunar…..

    Ajuta-ma sa inteleg!

  52. Rares.D
    6 iunie 2011

    @Popescu – daca ai dori sa discutam concret, atunci ar trebui sa ne spui despre o zona anume in care sa fie localizate terenurile in discutie. Plecam de la premiza ca nu stiu imobiliare, habar nu am, ok?
    Parerea mea, si nu o lua prea personal, este ca tu esti un aventurier (dar nu in sensul rau al cuvantului) in ceea ce priveste investitiile in terenuri. Le cumperi, e adevarat ca te agiti sa le aduci plus valoare, dupa care cauti cumparatori carora le spui ca pentru pretul cerut i-ai scapat de o gramada de batai de cap: vanzatori analfabeti, duhnind a alcool, terenuri fara acte, ca ai tras utilitati etc.
    Dar, pe mine ca si cumparator ma intereseaza doar cateva lucruri: locatia, accesul catre serviciul meu si al nevestei, scoala copiilor, siguranta zonei, vecinii, perspectivele de dezvoltare ale zonei (in sensul ca nu vreau sa ma trezesc cu depozite si blocuri in preajma casei), ce intentii are primaria in zona respectiva…Observi ca nu am spus de „pret”.
    Te-ai „oparit” cand am spus ca mi-ar placea sa te vad fata in fata cu Ion Pribeagu.
    Daca tu ti-ai dat seama care e nivelul meu imobiliar, te intreb, as putea fi un potential client pentru tine?

  53. Akenaton
    6 iunie 2011

    “Riscurile ce ne asteapta sunt evidente si globale. Relansarea economica din SUA este fragila si caracterizata de milioane de oameni care nu-si pot gasi un loc de munca. Dolarul a pierdut din valoare, iar deficitul bugetului guvernamental s-a balonat. In Europa, exista dubii asupra sortii Uniunii Monetare si cresterea economica probabil va incetini in conditiile incercarilor de a reduce deficitele bugetare si cheltuielile statelor din UE… Este probabil ca incheierea programelor de stimulare a economiei, incheiere care sigur va veni in curand, va avea un impact asupra economiei globale, de fapt deja avem dovezile unei incetiniri a economiei globale…”
    (sursa: Scrisoarea trimestriala a Lordului Rotschild catre actionarii RIT Capital)

    In aceasta lumina noua se prefigureaza un viitor luminos domeniului imobiliar. Stiu, stiu, lordul asta e un neica nimeni si Romania e o tara atipica, doar o confirma BERD, nu?

  54. Mielu Nebunu'
    6 iunie 2011

    @ Rares D.

    Foarte misto ii pui problema lui popescu. Tare sunt curios ce-o sa raspunda…..daca o va face!

    @ Akenathon

    Da, toti nebuni, sunt pe mana cu mine si cu altii ca mine, toti vorbim de imposibilitatea revenirii din criza, de efectul bulgarelui de zapada in cazul datoriei externe si interne, de orase-fantoma in USA, cu grad de ocupare de 45-55% din cauza crizei, toti suntem vorbiti si nebuni.

    Bine ca exista domni, ca onor dom’ Popescu, care ne spune ca vom fi fericiti pana la adanci batraneti ca Romania – Bosnia s-a incheiat 3 – 0.

    Sincer, eu sunt socat de asemenea declaratii. Cum poti sa spui ca esti supercapitalist cand registrul de analiza e asta pe care il declari, dom’ Popescu?

  55. Popescu
    6 iunie 2011

    Multumesc pentru intrebari. Faptul ca imi puneti intrebari inseamna ca parerea mea e importanta pentru voi. Din pacate nivelul intrebarilor puse de voi este prea ridicat, si nu stiu sa va raspund. Ati dus nivelul discutiilor atat de sus, incat nici nu mai gasesc motivatia de a intra pe acest blog. O sa incerc sa ma conversez in alte locuri, mai apropiate de nivelul meu (mai redus, evident).

    Ca urmare, v-as ruga sa ii adresati intrebarile direct lui Dragos Dragoteanu, proprietarul acestui blog.

  56. Dan
    6 iunie 2011

    problema nu se pune doar pe sectorul imobiliar ci pe intreaga economie in ansamblu
    iar marele pericol este cresterea rapida si extrem de mare a dobinzilor la credite… in categoria asta intra america care saptamina asta depaseste limita de 14300 miliarde dolari datorie externa, „falimentul” tehnic care reiese de aici inseamna practic cresterea dobinzilor in progresie geometrica pe dolari cu o probabilitate de doua cifre…

    practic economia de creditare de pina acum nu o sa mai existe… acesta e pericolul… si sincer sa fiu nu sint singurul care afirma ca o asemenea trecere la 180 de grade de la economia pe credit la cea pe productie (produci-consumi) nu se poate face decit prin niste razboaie teribile la nivel planetar… parerea mea
    ce o sa fie … nu stie nimeni

  57. Mielu Nebunu'
    6 iunie 2011

    @ Popescu

    Faptul ca ne iei la misto e tot un gen de raspuns care poate trada doua lucruri:
    1) Intrebarile sunt juste si TE DERANJEAZA, dupa principiul „dreptatea umbla cu capu spart”

    2) Se vadeste din nou mandria dtale de nemasurat, te consideri „mai superior” motiv pentru care ne tratezi „de sus” si in bataie de joc.

    Ai luat o decizie buna sa nu mai intri pe acest blog, dar asa cum te cunosc, NU te vei tine de cuvant….

    @ Dan

    Lumea este deja in plin razboi, pentru resurse. Vorba e : cat de afectati vom fi noi, ca simplii cetateni.

  58. Rares Manea
    6 iunie 2011

    @Mielu

    Popescu la 60, …… are dreptate. Mare dreptate ! Nu face misto.

  59. Popescu
    6 iunie 2011

    Europe’s real estate markets turned the corner in 2010, with invested stock increasing by 4% in marked contrast to the previous year’s decline of 8%, according to DTZ’s flagship ‘Money into Property 2011’ report. This is forecast to increase further in 2011. The increase in invested stock varied considerably across Europe, ranging from 1% in the UK to 11% in France. There was one notable area of decline, Portugal, Italy, Ireland, Greece and Spain (PIIGS) posted a 3% fall.
    Hans Vrensen, Global Head of Research at DTZ, comments: “Following two years of decline, Europe is returning to a more normal situation with an increase of its invested stock in 2010. We expect the region to continue this positive trend with a 4% increase in 2011. The forecast rise is predominantly a result of capital value growth as some CEE markets are projected to re-price. On the other hand, the contribution to stock growth from the new development pipeline is modest in Europe, in contrast to Asia Pacific where construction is booming.”
    Investment transaction volumes in Europe rose 64% in 2010, just below the global increase of 76%. Europe is forecast to continue to recover into 2011, with a 20% increase. This is expected to be the fastest regional increase as transaction volumes in Asia Pacific are expected to plateau.

  60. Rares.D
    6 iunie 2011

    @Popescu – imi pare rau ca poate si din cauza mea, care mai scriu din cand in cand niste prostii pe ast blog, te-ai hotarat sa nu mai spui nimic. Cand spui ca nu vei mai intra pe blogul asta, nu te cred…nu am cum sa verific, macar de curiozitate si tot o vei mai face.
    De-a lungul timpului, ai mai spus si lucruri interesante, nimic de zis, dar sa crezi ca toti suntem mai prosti ca tine…e prea de tot! Hm…poate doar eu!

    Dar, uite un sfat: scade pretul la terenurile din portofoliul tau!

  61. Akenaton
    6 iunie 2011

    Popescu @64

    Unde sunt previziunile DTZ din anul 2007 referitoare la SUA, dar cele din 2008 referitoare la Romania? Altfel cum sa-i crezi, pe cuvant de cercetas?

  62. Ion Pribeagu
    9 iunie 2011

    #43 Articolul este in coada de peste si nu ma mira ca a fost colaborator al SECO – asta este meseria acestor angajati ai statului peste tot in lume – racolarea populatiei la muncile murdare ale meseriei si santajarea si elimiinarea lor la timpul potrivit. Securitatea romaneasca era foarte puternica si avea cartitze de toate nationalitatile (mai ales palestinieini – azi mari investitori straini) care lucrau sub acoperire in toata lumea.
    Referitor la viata in Romania anilor as zice eu dupa eleiberare/gonirea sovieticilor din tara in anul 60 a stopat comertul romano-sovietic in care noi dam si ei luau dar a repornit spiritul romanesc/balcanic, bani negri din toate activitatile marelui patron STATUL si colaborarii cu intermediarii cu relatii oriunde aveai nevoie. Preturile era fixe la care se adaugau „comisioanele” relatiilor dar si veniturile cresteau mai repede decat pretul total ceace a dus la o adevarata imbogatiere a populatiei (am uita furtul din avutul patronului/STATUL) care cumulat cu o oarecare libertate personala pana prin 75 a fost perioada de glorie a romanilor – restaurante pline ochi, mancare si bautura ieftina si entertainment (musica/dans/filme straine, teatru si cultura) cred eu au adus Romania in prim/pe plan international dar EA si EL au dat in scl-erotica si s-au gandit sa ne fu sTA pe noi cetatenii asa cum vazusera in N/Korea lui KIM si asa a inceput sCADEREA
    (instentionat pun s-uri ca sa evit stersul)
    Despre BASE va spun la modus operandi al SECO in cazul angajarilor la marina comerciala sau in general lucrului in strainatate (mai toti trebuiau sa dea cu declaratiile dspre ce-si cum s-a desfasurat activitatea in deplasare/afar tarii. Cu rare/exceptii erau acceptati si unii/unele rubedenii profesioniste dar cu dosar curat daca aveau familie SANATOASA – deci revenind la EL, era obligat prin relatiile de serviciu sa raporteze atat profesional cat si administrativ toata durata voiajului atat direcorului fimei de navigatie cat si angajatului securitaii care se ocupa de aceasta intreprindere si nu uitati ca pe fecare vapor era si un secretar de partid/politrukul care era mai puternic decat un MATROZ cum il numeste VC Tudor, si raporta POLITIC – adica spusele oamenilor interpretate de un indoctrinat uneori la subiect/alteori parere personala sau chiar rautacios.

  63. AC
    9 iunie 2011

    @popescu
    „orice jignire care vine de la un looser, e un compliment pentru mine”

    … losers spell it „looser”… 😀

    … in esenta leul marseaza… invers, UE vrea multa austeritate, Fed nu-si mai permite QE-uri… „revenirea” perfecta.

    Eu sunt pregatit pentru ce urmeaza… popeshcu… tu?

    … te-ai mintit 2 ani… ca-si revine… zana alba si, de fapt, ajustarile serioase abia incep.

  64. Popescu
    10 iunie 2011

    AC> tu esti pregatit sa ramai in criza, nu esti pregatit pentru criza. Cu mentalitatea ta nu mai ai nevoie de dusmani, esti propriul tau dusman..

    1. @Popescu
      Nu cobora stacheta la nivelul AC!… Cu cat il bagi mai mult in seama, cu atat se crede cineva!

Lasă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *