Eu va dau cel putin trei motive in plus!!!
1. Lunea trecuta ma pune dracu’ sa deschid televizorul la ProTv. Dupa cateva stiri de “top” cu violuri, jafuri, accidente mortale si si alte chestiuni similare am avut ocazia sa iau “pulsul” natiunii si de la oameni fericiti. Reportaj la mare, printre cei “loviti” din plin de criza. O reporterita nascocitoare ajunge la un sezlong unde statea tolanit o huiduma de om, groaznic de fericit!… Reportera: ”V-ati prelungit vacanta si peste weekend sau sunteti in concediu?” Raspunsul norocosului interlocutor m-a lasat perplex: ”Nu sunt in concediu, dar n-am avut chef sa ma intorc la serviciu ieri, fiindca e prea misto aici. Munca poate sa mai astepte!!!” Exceptional reportaj! Stimati cititori ai blogului meu, la viata mea am auzit multe replici tari, in diverse conjuncturi, dar cea a tanarului “rapus” de stresul “crizei” m-a lasat mut! Deci, poporul roman, chiar daca nu e in concediu, se lasa dus de val, in briza Marii Negre. Nu m-ar mira ca in viitorul apropiat sa vad un reportaj similar cu acelasi gen de “truditor”, in care sa aud o replica de acelasi gen, dar cu alta semnificatie: “banca nu a mai putut sa mai astepte si mi-a luat casa!”
2. Tot saptamana trecuta ma duc cu un coleg sa vedem impreuna o oferta buna, de la o firma privata, una dintre cele mai mari din Romania. Stand pe hol si asteptand sa intram la directorul administrativ, intra cu noi in vorba o tanara angajata care iesise la o tigara. Tam-nesam, incepe sa se vaite: “Ati auzit ca ne mutam intr-o cladire de clasa A?” Zic: ”Da!”. Ea continua inversunata: ”Va dati seama ce nasol o sa fie? Aici sunt compartimentari si daca vrei sa sa pleci in timpul programului, nu baga nimeni de seama!”. Eu fac pe tampitu’ si-o intereb: ”Pai, acolo conditiile sunt mult mai bune, de ce va vaitati?” Ea raspunde: ”Pai, acolo e open space. Nu mai pot sa ma fofilez oricand!” Geniala abordare! Deci, in ditamai multinationala cu mii de angajati, nu e nicio deosebire de mentalitate fata de majoritatea bugetarilor!
3. Urmaresc frecvent traditia romanului de rand in privinta banilor. De sute de ori, am vazut cum enorm de multe personae nu iau restul (maruntisul) dupa ce fac diverse cumparaturi. Pur si simplu, pentru multi romani acel rest nu-l ridica pentru ca-l considera nesemnificativ. Romanilor le este rusine sa puna mana pe firfireii aia multi si “urati”, care se dau rest la orice magazin. Nu luam aici in discutie faptul ca multi comercianti nu dau restul deloc! Asta este alt narav romanesc, specific tranzitiei infinite spre capitalism.
Eram in SUA acum vreo zece ani si am cumparat la un moment dat ceva de la magazinul din coltul hotelului, unde am primit rest catva centi. Nu i-am luat si, va jur, vanzatoarea a iesit dupa mine din magazin si mi-a adus restul, motivand ca “l-am uitat!”. Pentru mine, aia a fost prima lectie seaca prin care am realizat ca banii care ti se cuvin, sunt ai tai si trebuie luati, indiferent de numarul lor! Oameni destepti, cu mult mai multi bani decat mine, mi-au spus ca ei iau restul de la orice produs pentru ca prin acest gest s-a format starea de spirit a unei comunitati, s-a format notiunea de valoare a fiecarui banut.
Prin cele cateva exemple anterioare am incercat sa arat ca lucruri simple, gesturi care par nesemnificative la o prima privire, atrag probleme mult mai mari pe termen lung. Poate o sa vi se para bizar, dar, pentru mine, si din astfel de motive, mentalitati, deprinderi, scad, in continuare, preturile imobilelor in Romania.
O criza e ca o boala, se transmite de la om la om, actioneaza pe medii de cultura propice, afecteaza in primul rand oamenii slabi, care nu se protejaza sau nu dau importanta masurilor de prevenire pe care le pot lua individual sau la nivel de natiune. Criza este contagioasa numai unde gaseste victime sigure. La noi e mediu propice!
Preturile in imobiliare vor scadea in continuare. Vindeti cat mai aveti cumparatori!
mihai
21 iunie 2010Ai perfecta dreptate , suntem victimele unei societatii needucate.
funky
21 iunie 2010domle’ ref. la pct 2 va spun din experienta (nu din romania dintr-o alta tara) unde problema cu open space era de exp : un anume angajat vorbeste mai tare decit restul lumii (sau mai multi), altul vorbeste mai urit, altul maninca snacksuri, altul are un vizitator sau un client. va mai spun ca firma cu pricina (care avea bani destui) dupa 6 luni s-a mutat intr-o alta cladire fara open space. referitor la scaderea preturilor sunt dupa parerea mea binevenite. chestia e ca dupa parerea mea toate tranzactiile din ultimii 2 ani s-au facut din cheagul dinainte de 2008 (eu unul sunt dintre aceea). pe masura ce cheagul se duce sunt din ce in ce mai putini bani si mai putini posibili clienti. si inca ceva : mi s-a parut neverosimil anuntul cum ca romanii platesc 5 miliarde de euro dobinzi anuale din care numai 1/3 sunt ipotecare. E INCREDIBIL. de unde sa avem crestere economica ? cred ca aici e cheia problemei si cred ca jigodiile de bancheri ne scot singele pe nas.
boby
21 iunie 2010Pt. Dragos! Rahatul de economie unde totul e pe credit, adica te imprumuti si platesti la sfantul asteapta e terminata pentru o lunga perioada. Dupa mine trebuie sa treaca inca o generatie (10 ani minim) care sa nu fi trecut prin actuala criza si care sa devina din nou euforica in a cheltui pe credit. Toata lumea injura imobiliarele dar ele nu sunt decat varful icebergului si dupa mine acestea nu sunt motivul extazului consumist al crizei ci efectul acesteia. Oamenii trebuie sa isi aduca aminte ca acesta criza a inceput in Romania la sfarsitul anilor 90 cand au aparul primele credite. In anul de gratie 97 am trecut la mustata peste o incapacitate de plata si a aparut „mirificul” Isarescu care nu a facut decat sa fie PRES (Welcome) la usa Romaniei in fata tuturor asa zisilor „investitori”. In anii de inceput (200-2003) al euforie creditarii Tovarasul Isarescu accepta ca dobanda creditelor la valuta sa fie de 10% iar la lei 30%. Daca iti cumparai un frigider in rate in decurs de 3 ani il plateai inca odata. A aparut creditul cu buletinul al anilor 2004 -2005 si leasingul oferit cu dobanzi care in occident ar fi facut ca un patron sa falimenteze in 3 luni dar in Romnaia, Toparlanul din contra. A cumparat masini de 30000 Euro fara probleme. Si-a cumparat telefoane (fara 2 bucati era fraier).
Toate aceste erau o bunastare care dadea omului simplu si fara cultura economica o stare de euforie, in spatele careia s faceau MARILE PRIVATIZARI aducatoare de MARI SPAGI, Petrom, BCR, Mital, Electica, combinate chimice. Acestea nu s-au modernizat in schimb au marit preturile produselor finite si de 4 ori in 2 ani. Ex: Mitall. Nu in ultimul rand in anii de dupa 2005 au inceput imobiliarele care intradevar au sucit mintile oamenilor, au creeat imbogatiti peste noape dar astazi au adus oameni in pragul disperarii.
Era etapa in care trebuia inventat ceva deoarece se cam vanduse tot din ce fusesera „perlele coroanei”. Oamenii creduli dar si foate multi AROGANTI sau crezut ca se pricep la IMOBILIARE si s-au ars.
Cand citesc si astazi ca fara agentii imobiliare lucrurile ar sta mai bine imi dau seama cat suntem (ca natie) de redusi intelectual.
Agentiile imobiliare pe care le uram sau iubim creeaza un flux informational, arunca lichiditate in piata (exact cum e sangele) care produce plusvaloare activelor. Da e contra cost pentru ca munca patriotica s-a sfarsit in 1989. Doar prostii muncesc pe ochi frumosi. Dar ceea ce nu inteleg cumparatorii si vanzatorii este ca s-ar putea sa fi mai pagubiti daca se incred in cineva care cere un comision mic decat daca achita un comision de 3% unui profesionist!
Pt. Cititori! Poate spune si Dragos ca nu il cunosc. Dar ca psiholog este mult peste cei care se dau „ANAL-ISTI”!
Si da, activele vor mai scadea. Motivul nu sunt banii sau lipsa lor. Dupa mine motivul este ca in Romania toata lumea are impresia ca daca are o cocioaba comunista mostenita pentru care nu a muncit nici o zi e din start posesorul unei averi. Fals o casa, teren sau un „activ” (da bine pe sticla) dca nu produce este de fapt un pasiv. Pasiv care te stoarce de bani, te face sclav si ca orice sclav ajunge sa nu mai aiba coloana vertebrala fiind de fapt legat ombilical , condus si manipulat. Si cei care au bani adevarati, nu din credite imbecile, conosc adevarat valoare a acestor active. Adevaratii investitori nu platesc bani adevarati pe mizerii insalubre.
Banul este cea mai scumpa marfa dar si cea mai parsiva. Ea nu are sistem de referinta. Se chltuieste usor si se face foarte greu. Si culmea este o simpla bucata de PLASTIC.
Cat de fantastic! Va e MILA…… v-au luat banii!
PS. Acestia nu mi sunt in Romania. Noua ne-au ramas doar datoriile…. pe 25-30 ani!
Mahchind
22 iunie 2010Esti tare (ca de obicei). Stii cati ani m-am straduit s-o inteleg pe-aia cu „restul”? Si acum ezit sa iau monezi de …nici nu stiu cat 5-10 bani? Dar sentimentul cel mai ciudat l-am avut la un magazin in Europa unde primisem rest monede de 1-2 Euro. Si bineanteles primul impuls neaos romanesc a fost sa nu le iau, dar zic: stai asa ne-am pierdut complet simtul valorii? Practic as fi lasat pe masa echivalentul valorii a 3-4 paini. Cred ca atitudinea asta reflecta multe din carentele comportamentului nostru tipic romanesc. Si cred ca de fapt noi nu (mai) avem simtul valorii. Cat despre celelalte…. Ma intrebam: nu ai impresia uneori ca nu avem nicio sansa?
Dragos Dragoteanu
27 iunie 2010@ Machind
Daca nu as mai crede in sansa Romaniei, as fi plecat de mult din tara!
Tudor
22 iunie 2010Da, foarte corect!
Aer Conditionat
22 iunie 2010Buna seara Dragos Dragoteanu,
– Despre scaderea preturilor in imobiliare nu prea stiu ce zici pt. ca eu caut un apartament cu un pret corect si nu gasesc neam… Adica sa ma esplik: caut un apartament de 50-60 mp cu doua camere decomandate, in zona decenta (nu sunt tziganofob dar nici nu pot cumpara in anumite zone), la etaj inferior etc, etc. Si nu vreau sa dau mai mult de 800 EURO / mp. NU VREAU pt. ca nu merita mai mult, frate imobiliar !
– Despre restul la casa, eu am un principiu sanatos si verificat. Nu arunc, nu refuz si nu las bacsis la supermarket niciodata nicio moneda chiar daca este rest de la K..land si are monede de 1 (UN) ban. Este PACAT sa arunci la gunoi bani…
Dragos Dragoteanu
27 iunie 2010@ Aer Conditionat
Nu te-ai hotarat sa cumperi, altfel teapa era deja luata! Norocul tau.
Ion Pribeagu
23 iunie 2010Despre rest, scaderea preturilor si altele la noi romanii… Lasam banutii findca avem, daca nu am avea tinem de ei, deaaia avem si cersetori multi ca noi dam de pomana,
sa faca si lucratorul ala un ban in plus. Preturile la real estate s-a re-asezat acolo unde trebuie sa fie dar nici sub 8-900 de euro m2 finisat nu se poate doar daca ai vecini colorati acolo va mai scade si de asemenea la apt vechi comuniste. Apropo de plastic money nu este inventia romaneasca iar tarile/cetatenii de clasa A sunt cei mai indatorati – mult peste romanii, norocul acestor tari este ca pot sa ia de la romani prin diferite inginerii cu ajutorul politicienilor, asa ca, daca ne desteptam poate scapam – parearea mea este-NU avem nicio sansa
Dragos Dragoteanu
27 iunie 2010@ Ion Pribeagu
Propun sa aliniem toti pesimistii pe o cale ferata circulata si sa astepte trenul!…Poate vine…
Popescu
23 iunie 2010Dragos Dragoteanu, te plangi ca nu munceste romanul. Vad ca si tu ai inceput sa muncesti mai putin pe blogul asta. De ce nu mai raspunzi comentariilor cititorilor tai?
Popescu
23 iunie 2010„Vindeti cat mai aveti cumparatori!”
Pe asta ai aruncat-o asa ca sa fii contrazis? Sau te-a doborat si pe tine panica, depresia si manipularea din media de care vorbesti?
Statistic vorbind cererea nu dispare niciodata. Din cate am auzit eu numarul de tranzactii notariale este mai mare decat zero.
Dragos Dragoteanu, daca in toata Romania asta s-ar face 5 tranzactii notarile pe an, eu mi-as propune ca 2 sa fie ale mele.
Si inca ceva: tu te-ai intrebat cum se explica faptul ca Dacia are un asa succes pe o piata auto dezastruoasa? In timp ce Volvo este cumparata de chinezi, Dacia sparge pietele vestice.
Asta e diferenta dintre Castigatori si Invinsi. Incercati sa aplicati modelul Dacia in imobiliare si veti avea succes.
Dragos Dragoteanu
27 iunie 2010@ Popescu
Bun exemplu! Eu la asta lucrez. La… „Nationala imobiliara” ! Va urma in curand.
antonescu adrian
23 iunie 2010Cind rominului ii iese din singe obisnuinta de a lasa restul fara motiv inseamna ca a invatat valoarea banului si va deschide ochii mult mai bine cind va cumpara o proprietate. Dar mai e mult pina atunci.
Dragos Dragoteanu
27 iunie 2010@ adrian antonescu
Corect!
Mielu Nebunu
23 iunie 2010@ Popescu
Sunt de acord cu teoria despre succesul Daciei.
Spuneti-mi mai mult despre asta, sunt interesat.
Mielu
Corul Van(z)atorilor
23 iunie 2010E normal ca atunci cand primesti bani pe „fofileala” sau prajindu-te la soare sa nu ai nici o strangere de inima cand imparti maruntis cu generozitate vanzatoarei de la colt sau cersetorului de pe scarile de la metrou. („easy comes, easy goes”)
Cand banul devine contra valoarea unui efort fizic sau intelectual, obiectul de plata al unei munci brute sau creative, al unui serviciu de orice fel si mentalitatea cheltuirii lui se schimba. Cred ca acum vorbim deja despre pret si pretuire .
Se spune ca banii sunt facuti sa circule.
Ramane la alegerea si inteligenta fiecarui posesor de „moneda” daca prefera risipirea sau investitia….
Dragos Dragoteanu
27 iunie 2010@ Corul vanatorilor
Foarte bun comentariu!
Popescu
24 iunie 2010Romanul nu ia maruntisul, o explicatie este intradevar diferenta de mentalitate in ceea ce priveste banul.
Sunt insa si diferente culturale, la romani e o vorba: daca umbli cu maruntis te trazneste.
Vanzatoarea care vine dupa tine cu restul (acum in America se plateste totul cu cardul), o face pentru ca stie ca daca o reclama vreun mexican muritor de foame ca nu i-a dat 2 ceti rest, o sa isi piarda jobul.
Acuma daca privim invers, ce grozavi sunt americanii ca ei se inchina la Maria Sa moneda de 1 cent. Asta da mentalitate, respect pentru ban adica pentru munca. Oare asa e? Nu cumva de la americani vine criza asta? Nu tocmai astfel de mentalitati au generat LACOMIA monstruoasa care sta la baza tuturor societatilor si in special cele occidentale? NU cumva asta duce la pierderea valorilor fundamentale in daune unor valori false care ne conduc intreaga viata, ne indeamna sa luam credite si sa devenim sclavii unor nevoi false?
Nu cumva faptul ca mai lasam 2 centi la vanzatoare inseamna ca nu ne-am pierdut de tot sufletul?
Dragos Dragoteanu
27 iunie 2010@ Popescu
Intr-o zi,m-am dus cu un apartinator la Spitalul de Urgenta! La informatii / inregistrari, tipa de la ghiseu nu a vrut sa inregistreze persoana pe motiv ca nu avea CI la purtator!?!?… I-am spus direct,”politicos’, ca o dau cu capul de tastatura calculatorului daca nu face chestia asta imediat! Se numeste…terapie de soc! Nu poti sa-ti imaginezi, nu am mai avut nevoie de niciun act. Lasa-le tu restul Popescu si cand ,Doamne fereste , vei ajunge intr-un spital romanesc, o sa-ti aduci aminte de mine.
Popescu
24 iunie 2010Mielu, nu sunt specialist in piata de automobile, ma uit si eu la Dacia si incerc sa inteleg.
Stii cum arata clopotul lui Gauss? Volumul mare de cerere este in varful clopotului. Acolo trebuie sa lovesti.
Eu cred ca in conjunctura actuala poti realiza asta doar prin PRET.
Dragos Dragoteanu
27 iunie 2010@ Popescu
Depinde de domeniu, nu e o regula.
Mielu Nebunu'
24 iunie 2010@ Popescu
Nu vreau sa fiu magar, ma bucur ca mi-ati raspuns. Dar clopotul lui Gauss se refera la calculul probabilitatilor, fenomenele inscluse „sub clopot” au probabilitate mai mare sa se petreaca in functie de anumite circumstante.
Comparatia nu e buna, dar , repet, ma bucur ca mi-ati raspuns.
Popescu
24 iunie 2010Mai Mielule, clopotul lui Gauss este reprezentarea grafica a unei functii, poti sa o folosesti si pentru a reprezenta vanzarile de cartofi..
De fiecare data cand ma bag in vorba cu tine ajung la aceeasi concluzie: mai bine imi vedeam de treaba. Sper sa tin minte pentru data viitoare
Mielu Nebunu
24 iunie 2010@Popescu
Imi pare rau, nu aveti dreptate.
Nici de data asta…..
Popescu
24 iunie 2010Pai di ce mai Mielule?
Mielu Nebunu'
25 iunie 2010@Popescu
Pai, pientru ca clopotul lui Gauss se foloseste la calculul probabilitatilor, nu la grafice de functii….
Pientru asta….
Popescu
25 iunie 2010Pai da mai Mielule, in varful clopotului e probabilitatea cea mai mare sa iti vinzi produsele: masini, cartofi, case apartamente sau terenuri.
Daca stiam ca ti se invart rotitele asa de greu iti explicam mai pe indelete. Neglijezi esentialul si sa te pierzi in amanunte..
Mielu Nebunu'
25 iunie 2010@ Popescu
Stati linistit , am rotitele extraordinar de bine unse, n-am o problema cu asta. In plus, am inteles din start la ce va referiti.
Nu mai folositi in exprimare lucruri pe care nu le stapaniti pe deplin sau deloc pentru ca mai gasiti cate un miel care se pricepe si va faceti de ras.
Clopotul lui Gauss se refera strict la calcul de probabilitati si atat, n-are legatura cu ce spuneti dvs., pur si simplu faceti o potriveala pe genunchi din dorinta de a vorbi elevat si interesant.
That’ s all…….
Mielu Nebunu'
25 iunie 2010@Popescu
Graficele functiilor arata altfel……..
Popescu
27 iunie 2010Mai baiatule, spui numai prostii. Clopotul lui Gauss este folosit in mod larg in domeniul economic pentru ca reprezinta „distributia normala” -daca stii ce e aia- aplicata si in teoria probabilitatilor. La cursurile economice profesorul intai deseneaza clopotul pe tabla si dupa aia incepe cursul.
Cat despre faptul ca nu e o functie, citeste mai jos, Mr Gogo man
http://en.wikipedia.org/wiki/Gaussian_function
Mielu Nebunu'
27 iunie 2010@ Popescu
Te las cu ale tale…..
N-are rost sa-mi bat capu’ cu deontologi de serviciu ca dta, care se pricep la de toate in teorie…..
Sincer, esti obositor.
Popescu
27 iunie 2010http://www.zf.ro/eveniment/cumparatorii-reapar-in-imobiliare-pe-masura-ce-scad-preturile-6452536
Mielu Nebunu'
28 iunie 2010@ Popescu
Uite asa s-a facut si Ruxandra Cleciu de la Neocasa de ras, a dat acum vreo doua saptamani, poate mai mult, un interviu pe imopedia unde spunea ca nu mai pridideste de cumparatori!
Stii cate comentarii negative a avut? Peste 100 , nea Popescu!
Stii care e treaba in Grecia acum, in orasele mari? 2 camere ….35 000 de euro, in conditiile in care salariul mediu la ei e la vreo 1500 de euro. Adica , 24 de salarii si iei o casa! Asta , la Bucuresti, ar insemna un pret de 10 000 de euro pentru un apartament de doua camere, raportat la o medie a salariului de 400 de euro….
Bati campii cu aiureli, ca de obicei, ai terenuri la vanzare si tot speri ca trezesti un curent de opinie ca numita Ruxandra Cleciu (altminteri o persoana respectabila intru totul…)
Bre, cine crezi ca e atat de naiv (sa nu zic idiot…) incat sa te ia in seama????
ZF nu e decat o hartie igienica foarte scumpa, si eu as publica articole acolo daca as da banii care mi se cer….
P.S. Nu esti un om pe care sa-l invidiez, sa stii….esti patetic pe alocuri.
Ion Pribeagu
9 iulie 2010Apropo – acum lucrez la al doilea milion ca pe primul planificat nu l-am facut. ha ha
Apartamente in Grecia orase mari nu cred ca gaseti la 35-40,000 iar la Athena sau Pireu comparativ cu Bucurestiul nici pomeneala asa ca inca suntem mai jos dar noi avem si un mare surplus… vezi inobilarea populatiei dupa revolutie sau chiar a razeshiei
adica oameni liberi care au numa un apartament platit – cei mai multi razeshi din lume pe cap de locuitor – dar de o calitate subtire mai ales cei moldoveni dar razeshi.
Scaderea pretului este si NU este, chiar voi aici discutati cat de putine tranzactii se fac deci numai cei cu urgente vind atat imobile cat si pamant – deci NU scade ci STA si ASTEAPTA ca de fapt daca cineva are nevoie inchiriaza si tot acolo ajungi -daca STAI pe el – inchiriezi si ramai cu EL/valoarea va mai creste in timp.. altfel
40000 de euro dela banca imprumut te duce la 200-300 pe luna adica 25 ani x 12 luni= 300 luni x 250 =75,000 dar daca ai un HIT and RUN de business atunci merita vind cu 40,000 si fac (20-25% este normal intr-o economie salbatica)50-60,000 sau incepi o afacere dar asta inseamna inrobire personala ca la aia cu McDonald (si asta merge) sau alte francize
Dragos Dragoteanu
9 iulie 2010@ Ion Pribeagu
Grecia e mult mai scumpa decat Romania la apartamente si vile de lux! Confirm si eu acest lucru.