Comunicarea in imobiliare e vitala! Uneori, e mai importanta ca orice forma de marketing sau research. Calitatea unui vanzator in imobiliare tine in primul rand de abilitatile de comunicare. Acest lucru se invata si poate fi perfectionat continuu. Cu o singura conditie: sa existe materialul uman necesar.
Daca ar fi sa vorbesc despre rolul oricarei forme de comunicare in scris, as putea sa dedic o carte cu exemple convingatoare privind importanta lui in orice afacere imobiliara. Vorbele zboara, sunt interpretabile, sunt obiective sau subiective, tin de un factor emotional de moment. In schimb, comunicarea scrisa este “sfanta” si indubitabila!
Aproape orice conflict incepe de la o comunicare slaba. Pe un cumparator din imobiliare il intereseaza ce pregatire are un consultant din acest domeniu. Chiar daca nu-i cere CV-ul, nu-l legitimeaza, il poate clasifica cu usurinta dupa stilul de comunicare. Daca la inceput exista o legatura verbala in orice tranzactie imobiliara, aceasta se transforma obligatoriu in timp intr-una scrisa. Ce poate fi mai frumos decat sa prezinti unui client o oferta buna, elegant, construind o adevarata “punte” de comunicare, in scris, sub orice forma?
Multe lucruri sunt de negociat, dar pentru evitarea oricaror neintelegeri, abordarea scrisa bate tot! Poti sa fi oricat de bun in exprimarea verbala, sa ai replici instantanee, dar daca nu stii sa punctezi sau sa evidentiezi in scris ceea ce te reprezinta, nu ai cum sa devii credibil sau sa fii eficient. In acest gen de comunicare iti poti reprezenta interesele cel mai bine. Ai timp sa te gandesti, ai timp sa-ti formulezi pledoaria asa cum iti convine si, nu in ultimul rand, poti sa transmiti un mesaj clar, premeditat interesat, corect si punctual.
Am intalnit persoane foarte inteligente care aveau mari probleme cu formularea unei cereri scrise. Am vazut oameni seriosi care nu erau in stare sa lege in scris doua trei fraze coerente si cu un continut simplu. Desigur, copiii la scoala invata lucruri mult mai “importante”, nu se complica cu maruntisuri de genul asta. Nu cunosc cate cursuri de educatie in comunicare se fac astazi in Romania, dar pot sa confirm ca in fiecare zi am tangenta cu oameni care vorbesc mult, fara sa transmita de fapt nimic.
De aceea, glontul nu trece prin hartie. Forma scrisa suporta orice, dar constiutie o dovada vie, atata timp cat a ajuns la destinatar. Orice comunici in scris ramane, poate fi anlizat sau combatut. Evident, am intalnit si “exemplare” care nu doresc sa comunice in scris, nu vor sa incheie contracte etc. Ei sunt “onanistii” comunicarii din Romania! Sunt oameni fara o educatie primara sau foarte educati, dar cu caracter infect!… Multi se fofileaza cu expresii de genul ”nu am timp”, “e mai bine asa” sau “sa nu pierdem vremea inutil” etc. Credeti ca astia vor ajunge vreodata oameni de afaceri adevarati sau consultanti recunoscuti in vreun domeniu? Vremea “scursurilor” in business-ul autohton se apropie de sfarsit! Cei care vor ajunge la un anumit nivel, in orice gen de afacere, vor impune reguli pentru ca ei stiu ce inseamna comunicarea si importanta ei.
Va dau un singur exemplu concret! Intr-o tranzactie importanta pe care am intermediat-o personal, am facut pe stenodactilografa pe parcursul unor negocieri dificile. La sfarsitul fiecarei intalniri, puneam partile sa semneze pe ce au discutat si separat pe ce s-a convenit. Ulterior, le trimiteam si o sinteza cu concluzii, pentru care confirmau de primire si asta echivala cu acordul lor asupra subiectelor abordate. La un moment dat, una din parti nu a recunoscut o chestiune negociata si acceptata, desi semnase pe corespondenta mea. Atunci, am scos frumusel hartia pe care semnase cu manuta lui, precum si emailurile doveditoare. In fata evidentelor nu a mai avut replica si si-a cerut scuze!
Asa m-am convins ca glontul nu trece prin hartie si ca o astfel de comunicare poate aduce multi bani.
Luminita Ivanici
24 ianuarie 2011Este adevarat, prin hartie nu trece glontul! Dar mare atentie si la ce si cum formulam ceea ce vrem sa transmitem pentru ca astfel, glontul poate fi cu efect de bumerang si se poate intoarce impotriva noastra. Auci!:)
JocK
24 ianuarie 2011Anul acesta vor intra în procedurile de insolvenţă sau faliment proiecte imobiliare locale cu o valoare de aproximativ 500 de milioane de euro, iar cele mai multe vor fi pe segmentele rezidenţial şi de terenuri, potrivit consultanţilor Coldwell Banker Affiliates of Romania.
Popescu
26 ianuarie 2011Mda, e buna ideea asta cu semnarea de catre participantii la intalnire a minutei. Sunt foarte multi care „uita” ce au discutat, sau au memorie selectiva, isi aduc aminte doar ce le convine lor.
Cat priveste oferta scrisa, mi se pare o abordare profesionista, mai ales de la un anumit nivel al tranzactiei in sus. Una e sa negociezi cu tata Floarea sa-si vanda terenul la Carrefour, si alta e sa negociezi cu un investitor profesionist, fond de investitii etc. Ori din astia din urma or sa apara din ce in ce mai multi in perioada urmatoare la vanatoare de chilipiruri romanesti.
Pe de alta parte observatia Luminitei Ivanici e pertinenta, trebuie sa fii atent ce pui pe hartie, altfel se poate interpreta ca angajament pe care ti-l asumi. Aceste „oferte” trebuie supravegheate si eventual citite de un jurist/avocat inainte sa le dai drumul catre client. Un agent prost iti poate baga firma pe aratura daca promite vreunuia in scris ca nu stiu ce teren isi va dubla valoarea intr-un an..
Popescu
26 ianuarie 2011Jockule, sa intra in faliment, rechinii asteapta sa cumpere si au miliarde, nu sute de milioane
Ori tu vroiai sa ne dai o veste proasta, sa ne sperii. Nu baiatule, e o veste cat se poate de buna, unii pleaca, altii vin. Pleaca incompetenti, vin altii mai destepti..
Sangele proaspat in imobiliare va duce la insanatosirea organismului
Popescu
26 ianuarie 2011Dragos, vad la Money Chanel ca e campanie pentru TVA 5 % in constructii, Avocatul Biris, Pop / Impact, tipul de la DTZ
nu ar fi rau sa va organizati si voi imobiliarii sa faceti lobby, un TVA de 5% ar in beneficiul tuturor, Statului ca ar incasa mai mult decat acum din TVA, beneficiarii ar avea acces la case ieftine mai aproape de puterea de cumparare, dezvoltatorii etc
s-ar restabiliza piata chiar daca pe paliere mai joase
Ion Pribeagu
27 ianuarie 2011Vorba se duce Scriul ramane DAR vorba Luminitei ai grija ce semnezi daca senezi iar restul cu disclaimer – adica sub rezerva unei verificari ulterioare – dar adevarat este ca o informare scrisa are o mai mare sansa de a se imprima pe imaginea lasata in cerebelul cititorului –
Jock – Falimentul unora bucuria altora… asa este viata, unii mor altii se nasc si viata merge inainte iar ColdBankers s-au bagat in seama si au facut publicitate ieftina
TVA 5% este si asa destul de mare – care este de fapt LOGICA taxarii – materialele au fost oricum taxate, veniturile muncitorilor sunt taxate/taxe pe venituri, profitul este taxabil….. deci TVA – pe ce (dubla impozitare)