Nu mai e mult. Ca maine trece 2012 si vom lasa in urma un an greu in imobiliare. Mai rau e ca viitorul acestui segment economic este in ceata. Prezenta analiza nu se vrea pesimista, dar se bazeaza pe evenimente si realitati.
La sfarsitul anului 2009 spuneam intr-un interviu: „Să nu spui niciodată că mai rău nu se poate”, subliniind ca Romania nu era inca intr-o criza imobiliara. Ea va incepe abia anul urmator! Acum sta la panda, prin Spania si Portugalia. Nu am pus Grecia cap de lista. Cat au furat grecii Uniunea Europeana si statul elen, le ajunge sa traiasca binisor in continuare.
Cu peste 95% dintre romani proprietari, achizitia unei case nu mai este o prioritate. Cine a avut de gand sa-si cumpere un imobil a facut-o deja. Doar programul Prima Casa a tinut in viata segmentul rezidential. Zona comerciala a fost si ea decimata dintr-un motiv simplu: lipsa investitiilor. Ce ne aduce anul care vine? Ceata. Un orizont nedefinit, foarte apropiat de realitatea economica.
De ce nu a fost criza imobiliara in Romania, in ultimii 4 ani? Pentru simplul fapt ca au existat tranzactii! E mare lucru, comparativ cu alte tari, unde in imobiliare nu mai misca nimic! In viitor, si la noi vor fi mai putini cumparatori, deci mai putine tranzactii, chiar daca preturile imobilelor vor continua sa scada pe toate segmentele: rezidential si comercial.
De bine de rau, in tara noastra, in ultimii ani, retailerii si-au luat partea „leului”. Au gasit terenuri strategice la preturi acceptabile si au format retele nationale. Foarte putini mai au goluri in teritoriu. Ce se va intampla cand nu vor mai avea nevoie? Ceata!
S-au cumparat locuinte ieftine, de maximum 60.000 euro. Nu-ti trebuie multi bani pentru asta. Doar 3.000 euro. Nici macar astia nu trebuie sa-i ai in buzunar. Poti sa-i iei printr-un credit de nevoi personale si apoi casa, cu 5% avans. O data cu eliminarea creditelor in euro va aparea un nou fenomen: ceata imobiliara.
S-au cumparat multe terenuri agricole. Ieftine, mai ales loturi mici. Pretul mediu pe hectar nu a depasit 1.000 euro. Taranul sarac vinde tot. Nu mai poate sa munceasca pamantul. Nu are cu ce. Multi vor incerca sa vanda in continuare, dar va fi din ce in ce mai greu. In lipsa unei legi a comasarii terenurilor agricole, va fi nevoie de ani pentru a compacta sute sau mii de hectare de catre investitori.
S-a cumparat si un procent neinsemnat de active bancare obtinute din credite neperformante, executate silit si scoase la vanzare. Ce au scos bancile la vanzare? Ciurucuri imobiliare. Sub 1% din “mortaciunile” bancilor sunt vandabile! Majoritatea sunt inca supraevaluate, aflate in zone neinteresante, cu potential… negativ. Daca bancile au ascuns gunoiul imobiliar sub pres, ceata e in sediul lor.
Cu mici exceptii, piata imobiliara a fost saraca in tranzactii. Dar s-a miscat! Ceata nu prea se misca. Persista si se ridica numai cand se schimba ceva. Pentru ca nu s-a intreprins nicio masura serioasa noua in ultimii 3 ani, ceata in imobiliare a gasit mediul propice sa se instaleze. Tocmai pentru ca nu s-a schimbat nimic, ea s-a instalat treptat peste increderea putinilor investitori activi. Asa e in criza!
Ni s-a spus mereu ca sunt bani. Si? Poate sunt prin banci, dar daca nu circula ce folos? Cine-i poate pune in miscare? O inflatie mare? Un pachet legislativ curajos care sa sparga cercul vicios al neincrederii? Cine are curaj sa faca ceva provocator pentru Romania? BNR? Guvernul actual sau viitor? Mira-m-as! Vedeti astazi pe cineva in Romania sa aiba o viziune, o strategie, un proiect coerent? Sau macar un plan economic serios pe care sa-l duca la bun sfarsit? Dati exemple!
Banii din banci de care se tot vorbeste au aceeasi hiba ca si fondurile europene. Nu pot fi accesati. Fonduri europene exista, dar nu ajungem la ele. “Romania nu are o criza financiara”, spunea Adrian Vasilescu, consilierul guvernatorului BNR.
Economia Romaniei va orbecai in continuare prin negura vremurilor, pentru ca nu este capabila sa-si ia soarta in propriile maini. E legata „ombilical” de credite externe, oferite “generos” de FMI, Banca Mondiala si alte institutii financiare.
Ceata va persista si pentru investitorii straini. Ultimele tendinte economice imobiliare demonstreaza ca apetitul unor noi dezvoltari / achizitii a devenit o exceptie. Fonduri de investitii importante se retrag din Romania. Dezvoltatori cu brand european contabilizeaza pierderile si prefera sa faca exituri, uitand de orice eventual viitor castig. Se intampla din ce in ce mai des. Este o realitate care doare. Nu trebuie sa intram in panica, dar trebuie sa facem ceva. Noi, nu altii.
Cand se va ridica ceata in imobiliare? In 2013, in niciun caz! Daca situatia tarilor din zona euro se va inrautati si daca politica romaneasca va fi tulbure, ceata din economie ne va „bantui” cativa ani de aici inainte.
Popescu
6 noiembrie 2012Dragos Dragoteanu, am inteles, urmeaza ceata in imobiliare, de parca pana acum a fost soare.
Pe cale de consecinta, ce ai de gand? Inchizi Euroest?
Dragos Dragoteanu
6 noiembrie 2012@ Popescu
Problema nu e la mine, la tine, sau la alte persoane active din piata. Putem sa facem noi orice, sunt lucruri care nu depind de noi. Mesajul editorialului nu este de panica. Pot insa sa-ti confirm incao data ca, abia de prin februarie vom vedea ce inseamna criza imobiliara. Sa fim sanatosi pana atunci. Si, mai ales, dupa!…
Mielu Nebunu'
6 noiembrie 2012Eu tin minte un lucru, Dragoteanu ar putea sa-mi confirme.
In 2008, inainte de alegeri, se tot spunea ca pe noi criza NU ARE CUM sa ne afecteze, ca suntem „pregatiti” (n-am inteles niciodata foarte clar la ce se referea pregatirea respectiva……
Imediat dupa alegeri, in cateva luni, sectorul rezidential a decazut ,efectiv, incat a fost nevoie de aceasta gaselnita, care este programul Prima Casa, care a tinut preturile intr-un calm relativ, le-a scos din prabusirea abrupta….le-a mai domilit scaderea.
Eu cred ca la fel va fi si acum, mai ales ca semnalele care vin din interior si din exterior nu sunt deloc favorabile…..
Imobiliarele nu pot face exceptie, nu poate zice nimeni ca vor scapa mersului general al lucrurilor.
Nu stiu daca chiar din februarie, cum zice Dragoteanu, dar in 6 luni de la alegeri vom vedea deosebiri mari comparativ cu perioada pe care o traim acum.
Mielu Nebunu'
6 noiembrie 2012@ Popescu
Dragoteanu nu va incjide Euroest nici daca stie clar ca va fi pe pierdere. E vorba de prestigiu…..
Popescu
6 noiembrie 2012Sa nu facem ca lustragiul din poveste ..
http://quotationsfreak.wordpress.com/2011/02/11/lustragiul-si-criza-financiara/
Popescu
6 noiembrie 2012Tonul mesajului tau nu imi spune decat ca pesimismul a atins cote maxime.
Tu ai mai avut mesaje de genul asta care prevesteau numai de rau. Bine nu a fost, dar nici atat de rau cum prevesteai.
Imi aduc aminte ca intr-un an spuneai ca in luna Mai (de ce mai si nu aprilie?) va fi „sange pe strazi”. Pana la urma nu a fost nimic de genul asta.
Fazele de pesimism maxim sunt urmate intotdeauna de cicluri de optimism.
Mielu Nebunu'
6 noiembrie 2012@ Popescu
A avut si Dragoteanu informatiile lui…..
Pe de alta parte, daca situatia nu-i permite, de ce ar fi optimist?
Popescu
7 noiembrie 2012De fiecare data cand s-a anuntat sfarsitul lumii, a existat un singur punct comun: ca termenul a trebuit sa fie amanat in ultimul moment.
Nu exista nici un sfarsit al nici unei lumi, este pur si simplu un proces de schimbare continua, la care unii se adapteaza, altii nu.
De ce ar trebui sa fie optimist? Pentru ca e o chestie de atitudine, nu de conjunctura. Optimismul este strategia pe care o adopti in fata neprevazutului. Te pregatesti pentru ce e mai rau dar te astepti la ce e mai bun.
Lucian
7 noiembrie 2012Va citesc editorialele si analizele imobiliare de multa vreme incoace, domnule Dragoteanu, intr-o proportie larga acestea au fost pertinente si realiste, iar fondul problemelor, situatiilor dezbatute s-au resimtit indubitabil si la nivelul agentiei imobiliare la care lucrez.
Mielu Nebunu'
7 noiembrie 2012@ Popescu, la # 7
Da, sunt de acord cu ce spui, nici eu nu sunt un pesimist pur sange. Ideea ete ca o doza de realism trebuie sa avem si, vorba ‘ceea, cum zici dta, trebuie sa fi pregatit.
Numai ca in anumite situatii, planul B….planul C …..s.a.m.d. nu prea functioneaza.
Din pacate, realist vorbind si nu pesimist: alternativele sunt tot mai putine.
Peste tot in jur vad falimente si crah-uri, la diferite valori si nivel de afaceri.
Mi-e greu sa cred ca sunt toti niste prost.i si toti au fost complet nepregatiti!
mihai
8 noiembrie 2012Pentru Dragos!
Piata imobiliara se va reinvia cand activele (bune sau proaste) vor putea produce plus valoare. Deocamdata casele sunt scumpe si daca vrei sa investesti pentru a le inchiria durata de amortizare a investitiei este enorma fara sa mai spunem ca marea majoritate se afla in imobile vechi de peste 35 ani.
Terenurile nu au utilitati si pentru a dori sa faci o investitie imobiliara (casa sau un mic business) te costa inca odata terenul.
Banii sunt putini (dar inca exista) dar pana cand proprietarii care doresc sa vanda sau sa inchirieze nu vor intelege ca trebuie sa castige pe termen lung nu vom avea o piata. Vor exista tranzactii dar piata inseamna oportunitati de ambele parti nu unii sa fie prosti si altii smecheri.
mihai
8 noiembrie 2012Pentru Dragos! – rectific
Piata imobiliara va reinvia…..
dan
9 noiembrie 20122013 – 5 miliarde rata de returnat
– preturi la utilitati explozive conform „liberalizarii” 🙂 preturilor (Heil monopulul)
– 5 lei – 1 euro
2014 – aproximativ 7 miliarde rata de returnat
– preturile la utilitati cresc in acelasi ritm pina la finalul anului cind o sa fie aliniate la preturile europene (probabil la tarifele cele mai mari din uniune)
– inflatia … dumnezeu cu mila
nelamuriri?!
Mielu Nebunu'
11 noiembrie 2012@ Dan
Foarte corect! Cine trece de 2014 poate sa zica : „Acum pot sa spun ca am facut ceva in viata!”
Popescu
11 noiembrie 2012Eu cred ca Dragos Dragoteanu, voit sau fara voia lui, face parte din Noua Manipulare Imobiliara -despre care am scris azi la mine pe blog.
Dragos Dragoteanu a fost un actor important al marii manipulari imobiliare din perioada 2000-2008, iar acum probabil ca nu vrea sa o rateze nici pe asta, care e de sens contrar.
Mielu Nebunu'
11 noiembrie 2012@ Popescu
Pai, ce ai vrea sa spuna: fugiti de imobiliare? Indiferent ce-ar face, nu poate uita de instinctul de conservare si isi va proteja afacerea si va cauta sa o dezvolte. E o atitudine cat se poate de fireasca, treaba este sa se pastreze in niste limite de realism si decenta profesionala, sa nu faca precum faceau altii acum un an sau doi.
Am citit interviuri ale unor directori sau proprietari de agentii imobiliare , acum ceva vreme, care dadeau ca iminenta cresterea preturilor chiar pana la nivelul din martie-aprilie 2008…..
P.S. Una din acele mari agentii imobiliare si-a inchis portile intre timp. La numai doua luni de la interviu.
dan
11 noiembrie 2012Salutare Mielu,
dupa 2014 multi o sa-si blesteme zilele ca inca mai sint in viata… sper sa nu fie cazul nostru, vorba aia: scapa cine poate
Popescu… tot la imobiliare ai ramas :)… cindva roata o sa se intoarca si o sa fim iar cu totii fericiti
Mielu Nebunu'
11 noiembrie 2012@ Dan
Sper sa nu fie chiar asa….
Popescu
11 noiembrie 2012Sa ai o viziune referitoare la imobiliare nu se reduce la a previziona ca preturile or sa creasca sa nu.
Dupa cum, daca preturile or sa mai scada, nu inseamna ca se sfarseste lumea ..imobiliara.
Mielu Nebunu'
11 noiembrie 2012@ Popescu
Scaderea preturilor, in anumite conditii, ar putea insemna o revigorare, o crestere a numarului de tranzactii. Cei cu bani putin sau foarte putini ar avea acces la compararea de proprietati.
Incerc sa-ti spun prin asta ca ai dreptate!
Popescu
12 noiembrie 2012Pana acum, scaderea preturilor nu a dus la cresterea numarului de tranzactii, si asta pentru ca, desi exista bani, oamenii asteapta preturi tot mai mici.
E ca un cerc vicios, oricat ar scadea preturile oamenii asteapta preturi si mai mici. Tot romanul s-a transformat intr-un mic speculator si spera sa prinda si el o mica bucatica din festinul imobiliar.
Adica asta spera unii, ca daca se face totul praf, va fi festin. Asa ca pun si ei osul la noua manipulare imobiliara.
Nu va fi nici un festin pentru romanul de rand. Daca se va face ceva praf in Romania, va fi festin pentru FMI, World Bank si gastile lor de interese, nu pentru romani.
Dragos Dragoteanu
13 noiembrie 2012@Popescu
Te voi dezamagi din nou.Mi-ar placea sa pot manipula piata imobiliara dar, nu am forta necesara. Cum as face acest lucru daca as putea?
– as da o lege ca toate sediile de birouri sa fie in cladiri specifice;
– as da o lege ca sa nu se parcheze masini pe trotuare;
– as da o lege ca statul sa plateasca toate datoriile firmelor private si penalitati de intarziere;
– as da o lege ca apartamentele construite in ultimii 2 ani sa poata fi vandute cu TVA zero;
– as da o lege ca PUG – ul oraselor mari sa fie „batut in cuie” in maximum 6 ( sase ) luni:
– as da o lege ca toate bancile care detin credite neperformante sa-si scoata garantiile imobiliare la executare silita in maximum o luna.
Daca nu le vand in 3 luni, le-as obliga sa le cedeze gratis statului roman.etc
De ce as face toate astea? Ca sa manipulez piata imobiliara in sens pozitiv? Ce zici, pot?
Daca nu pot eu, cand vei gasi persoana care poate macar jumatate din ce e scris mai sus, spune-i ca vreau sa o cunosc neaparat.
Mai am si alte idei de maniPULAre ordinara!
Ion Pribeagu
14 noiembrie 2012Ceata mare domnilor – sa stea tot asa, caci nu uitati POATE FI MAI RAU inainte de a fi mai bine – indiferent cine castiga alegerile dar mai ales ……. alegeti voi ca tot VOI le veti trai si sa nu va mai mirati DE CE ???
Popescu
15 noiembrie 2012Pai cum vrei sa iasa banii din banci daca peste tot media nu scrie decat despre lipsa de perspectiva a pietei imobiliare?
Oamenii sunt speriati, pentru ca ei percep piata imobiliara prin sursele media. Si nu o percep corect, pentru ca in piata asta, in „ceata” asta se misca multe despre care nu se scrie.
Hai sa ne explicam cum de fondul de investitii imobiliar NEPI a facut profit 20 milioane euro la 9 luni?
Romanii nu pot face profit din imobiliarele romanesti, trebuie doar strainii? Nu, romanii trebuie sa fie speriati, sa stea cu banii in banci, la ciorap, si prin Elvetia. Ca am vazut ce se intampla in banci cu banii lor..
Mielu Nebunu'
15 noiembrie 2012@ Popescu
Sa intelegem ,deci, ca piata imobiliara ar avea perspectiva, dar media o da inapoi?
Popescu
15 noiembrie 2012Mielu, citeste asta:
„Europa Centrală şi de Est este o regiune cu potenţial imens. Am investit deja peste 400 mil. euro aici şi avem în plan investiţii totale de 100 mil. euro în următorii doi ani. De vreme ce ne finanţăm propriile proiecte, avem confortul unor decizii independente şi din acest motiv am fost capabili să intrăm pe piaţa românească“, a declarat Nicklas Lindberg, preşedintele Skanska Commercial Development Europe.
apoi citeste din nou articolul lui Dragos Dragoteanu. Apoi citeste din nou ce zice suedezul ala.
Este aceeasi piata imobiliara romaneasca vazuta ca o oportunitate cu potential imens de un suedez si ca o ceata de un roman.
http://www.capital.ro/detalii-articole/stiri/suedezii-pariaza-100-mil-EUR-pe-birouri-in-romania-si-ece-primul-turn-vizavi-de-sky-tower-174.html
Popescu
15 noiembrie 2012Si uita-te cum reflecta media aceasta stire: in loc sa puna drept titlu ca Piata imo romaneasca este vazuta ca avand un potential imens de catre suedezi
ei scriu ca suedezii „PARIAZA”. intelegi? Pariaza.
Din cate stiu eu pariurile sunt la casino, case de pariuri, curse de cai, meciuri de fotbal
Dar sa prezinti o astfel de investitie drept un „pariu” , este clar ca vrei sa ii dai o conotatie negativa, de gambling.
Asta e presa de kkt din Romania..
Mielu Nebunu'
16 noiembrie 2012@ Popescu
E destul de just ceea ce spui. In Romania insa tot ce se intampla ….se intampla prin ochii si privirea mass-media. Dar nu e vorba numai de asta: in momentul in care criza a venit si la noi, toamna lui 2008, si preturile apartamentelor de bloc au inceput sa scada vertiginos, imediat si celelalte sectoare ale pietei imobiliare au reactionat!
Automat, au scazut preturile la terenuri, la unele spatii comerciale, au scazut mult preturile si la inchirieri.
Sa-ti zic un banc care sa descrie exact situatia din Romania:
‘zice ca pe 21 decembrie 2012 vine Apocalipsa! Dar romanii vor scapa! Da’ stii de ce?
Noi suntem cu 50 de ani in urma!
Daca un idiot vine si zice ceva pe sticla….nu conteaza daca argument sau nu! Marea masa a rubedeniilor mele, oile, se vor lua dupa el si vor sari in lac……
Ion Pribeagu
17 noiembrie 2012Bai fratiilor care va tot plangeti de piata IMO – veniti la brasov si faceti un tur in jurul lui pe 40 de KM si veti vedea cel putin 2000 de case noi si alte 1000 in rosu..mergeti la Constanta si faceti acelasi lucru si veti vedea la fel, nu mai vorbesc de Bucuresti pe care l-am ocolit de curand si casele/vile NOI cresc ca ciupercile – la Sibiu la fel, la Arad la fel,
samd…pai VOI stiti cum este criza in STATELE cu criza… constructii MORT, tranzactii in COMA, cateva/acolo falimente…. si atunci ce tot vorbiti, aici Nu SUNT TRANZACTII pentruca piata are un mare surplus de apartamente NOI si mai ales vechi… deci unii agenti o duc mai rau ca in perioada de BALON financiar cu creditari mincinoase dar poate asta a dus la profesionalizarea/specializarea AGENTULUI DE VANZARI, O MESERIE FOARTE DEOSEBITA ca altfel cand se cauta ceva tot HOTUL poate vinde kkt bine impachetat
Ion Pribeagu
17 noiembrie 2012O parte a unui comentariu DD/problema imobiliara -agenti/soft/LIPSA MSL – vanzatorul
Pentru inceput, posteaza cateva anunturi pe situri obscure gratuite, gasite prin te miri ce mijloace. Sau posteaza chiar un anunt cu plata prin SMS sau carte de credit, pe un portal imobiliar(inclusiv pe cel al domnului Vasile). Odata postat anuntul, acesta este preluat de softurile imobiliare(inclusiv de cel al domnului Vasile) si trimis catre agentiile imobiliare. Care agentii imobiliare incep a doua zi sa-l sune pe proprietar si-l bombardeaza efectiv cu intrebari, solicitari de genul “trimiteti-mi si mie niste poze”‘ sau ”o schita aveti?”, ori “cand pot sa vin sa vad si eu proprietatea si sa fac niste poze?”. In principiu, a doua zi dupa aparitia anuntului, intre orele 9 si 12, saracul proprietar ramane fara baterie la telefon. Si mai ales, cu sentimentul ca are la vanzarea cea mai frumoasa si mai ieftina casa din lume, din moment ce il suna atatia oameni! Dupa 3 zile, isteria se termina, telefonul incepe sa sune odata la 2-3 zile, agentiile incep sa vina cu potentiali cumparatori. Vine agentul, pleaca agentul. Proprietarul nu primeste niciodata(sau aproape niciodata) nici un feedback dupa vizionare si din 10 agenti care au venit in primele doua zile la vizionare, dupa 2-3 saptamani, il mai contacteaza maxim 2 dintre ei. ? Usor, usor, proprietarul incepe sa inteleaga ca totusi casa lui nu nici cea mai frumoasa, nici cea mai ieftina din lume. Sau incepe sa dea vina pe criza economica, pe Iliescu, pe Basescu si evident….pe nenorocitii de agenti imobiliari, care sunt neprofesionisti, magari, hoti….si care nu-i vand si lui casa!
Satul sa tot dea telefoane el pe la agentii(“’stiti, am si eu o casa de vanzare”‘, satul sa tot trimita emailuri cu oferta si fotografiile ei, catre liste intregi de agentii imobiliare(pusi toti in CC-ul emailului si cu textul de introducere care incepe cu “‘va contactez ca urmare a faptului ca mi-a fost recomandata agentia dumneavoastra”‘, satul sa tot vina din Drumul Taberei pana in Titan, de trei ori pe zi, pentru vizionari fara nici un rezultat, proprietarul va incepe sa analizeze posibilitatea de a “‘da cuiva exclusivitate si cheia”‘!
Popescu
17 noiembrie 2012Pribeagu, stiu ca se construieste foarte mult, e suficient sa dai o tura pe la Snagov, ramai cu gura cascata ce case se construiesc pe timp de criza. Case de milioane de euro. Cibe e destept, acuma construieste. Snagovul e un adevarat muzeu imobiliar in aer liber iar preturile terenurilor s-au pastrat mai ales la proprietati bine pozitionate, cu acces la lac.
Nu de asta ne plangeam ci de modul in care piata imobiliara este prezentata in media, inclusiv de Dragos Dragoteanu pe acest blog.
Mielu Nebunu'
18 noiembrie 2012@ Popescu @ Pribeagu
Explicati-mi simplu, ca la un idiot, DE CE PRETURILE SCAD daca piata o duce bine? De ce nu exista cerere?
Cum vedeti voi numai bine in IMO si altii vad numai rau?
Toti sunt nebuni numai voi le stiti pe toate?
Popescu
19 noiembrie 2012Dar opinia ta despre piata imobiliara care este Mielu?
Daca preturile scad nu se pot face investitii in imobiliare?
Daca preturile scad nu se pot obtine profituri din activitatea imobiliara?
Ar trebui oprita activitatea imobiliara prin lege pana cand preturile isi reiau cresterea?
Mielu Nebunu'
19 noiembrie 2012@ Popescu
Sigur ca se poate face profit cand preturile scad, daca ai informatia care trebuie sau ai suficienta abilitate si posisibilitati ca sa aduci plus valoare la ceea ce faci.
Dar asta nu inseamn aca imobiliarele merg! Asta inseamna ca exista investitori inteligenti, ca dta sau altii ca dta, nu ca fenomenul in sine merge…..
Popescu
19 noiembrie 2012Fenomenul imobiliar functioneaza, dar la un alt ritm si dupa alte reguli decat functiona pana in 2008.
Este o noua piata imobiliara, careia trebuie sa ii inveti regulile. Asta insa presupune efort, si nu toata lumea e dispusa la efort, e mai usor sa ne plangem ca nu merge decat sa facem efortul de a ne adapta.
Faptul ca NEPI face profit pe piata asta asa „in ceata” cum e ea, e cea mai buna dovada a ceea ce am spus mai sus.
Mielu Nebunu'
19 noiembrie 2012@ Popescu
Eu cred ca amandoi avem dreptate. Si dta , cu exemplul NEPI (nu stiu daca am scris corect…) si eu cand spun ca piata nu prea merge.
Popescu
19 noiembrie 2012„If you think you can or you think you can’t either way you are right. ” Henry Ford
Daca spui ca piata imobiliara merge, sau spui ca nu merge, ai dreptate in ambele situatii.
Ceea ce e cel mai interesant, este ca e chestie de optiune personala. E optiunea ta sa alegi daca merge sau nu merge.
Numai ca ce alegi, aia culegi..
Dragos Dragoteanu
20 noiembrie 2012@ Popescu
Filozofia in imobiliare este caracteristica de baza a celor care o trateaza ca pe un hobby. E si cazul tau!
Ion Pribeagu
19 noiembrie 2012Mielu – piata imobiliara este controlata de mai multi factori, dar cererea si oferta, creditarea ieftina fac legea cresterii sau scaderii tranzactiilor.. asa ca la 27 am zis:
NU SUNT TRANZACTII pentruca piata are un mare surplus de apartamente NOI si mai ales vechi… deci unii agenti o duc mai rau ca in perioada de BALON financiar cu creditari mincinoase dar poate asta a dus la profesionalizarea/specializarea AGENTULUI DE VANZARI, O MESERIE FOARTE DEOSEBITA ca altfel cand se cauta ceva tot HOTUL poate vinde k k t bine impachetat
Popescu
20 noiembrie 2012Dragos Dragoteanu, mentalitatea si atitudinea in afaceri nu e tocmai filozofie sau hobby, dar ma rog, daca tu asa vrei sa interpretezi, e optiunea ta.
Ramai asa cum esti nu vrea nimeni sa te deranjeze, dar daca „transmiti” si altora gandirea asta de sfarsit de lume imobiliara, deja devine si problema altora. Gandirea negativa se transmite ca o molima, daca ai o „boala” transmisibila, incearca sa ii protejezi pe cei din jur nu sa le-o transmiti si lor.
PS Henry Ford o fi si el vreun filozof din asta cu hobby-iuri de tot felul..
Dragos Dragoteanu
20 noiembrie 2012@ Popescu
Oamenilor nu le place sa auda sau sa citeasca despre adevar. Doare! Prefera sa inhida ochii, sa-si astupe urechile sau sa taca. Lasitatea unor indivizi e contemplata de visatori. Cand ai tangenta cu imobiliarele in timpul liber, este evident ca esti un om respectat. Fara a intra in alte amanunte, te rog sa recitesti editorialul meu si sa-mi spui exact unde vezi tu ceva incorect spus. Chiar ma intereseaza si parerile altora, daca lucreaza zi de zi in imobiliare!
Mielu Nebunu'
21 noiembrie 2012@ Dragoteanu
Nu ii iau partea lui Popescu, dar vreau sa iti spun ceva: sa iasa din cap tuturor ca meseria de „imobiliar” da dreptul cuiva de a se crede Dumnezeu pe pamant si de a crede ca detine vreun adevar absolut.
Nu incerca sa dai meseriei si industriei imobiliare niste conotatii pe care nu le are si nu le-a avut vreodata. Faptul ca nu tii seama de parerile celor care nu lucreaza sau nu au tangenta cu imobiliarele este, in fapt, o decizie bazata pe orgoliu personal si nicidecum pe vreo experienta anterioara cu caracter profesional.
Sa vorbesc si altfel: trebuie sa bagi mana in foc ca sa vezi ca te arde? Nu, sigur ca nu! Iata de ce trebuie sa intelegi ca si altii isi pot da cu parerea despre imobiliare, chiar daca nu lucreaza in domeniu sau nu au legatura cu domeniul.
Sigur, e dreptul tau sa faci ce vrei si sa iti alegi persoanele ale caror opinii sa le asculti sau sa le urmezi. Nu trebuie sa-ti apleci urechea la tot ce se spune, e de la sine inteles acest lucru…..
Cauta ,insa , sa pricepi un lucru: profesionalismul tau (incontestabil, altfel vorbind…..) nu te face nici judecatorul altora si nici nu-ti da atribute absolute in meserie.
Ai avut succes intr-o tara cu o economie si o societate speciale. Sa fii convins ca, intr-o societate normala, de ce nu chiar una occidentala, tupeul, duritatea, negocierea de tip soc, asa cum dta insuti declari, nu te-ar fi condus la acelasi succes.
Ai fi fost privit ca un agent imobiliar un pic excentric in comportament….si cam atat!
Si nici angajatii dtale n-ar fi rabdat acele umilinte incredibile (despre care stie toata lumea….). Fii pe pace, in alte tari (cum le zicem noi, foarte frumos: „tari civilizate”…) legislatia muncii si legislatia care protejeaza atmosfera de lucru in timpul orelor de munca si-ar fi spus cuvantul cu varf si indesat!
N-ai fi miscat in front, my friend!
Mielu Nebunu'
22 noiembrie 2012@ Dragoteanu
Pana la urma, meseria de imobiliar e la fel ca alte meserii: cismar, tamplar, croitor.
Nici macar nu-ti trebuie studii sau inteligenta.
Mielu Nebunu'
22 noiembrie 2012Ultim comentariu despre meseria de „imobiliar”, valabil pentru toti cei care incearca sa o idolatrizeze si sa se creada „altfel de cum sunt in realitate si altfel dec cum ar trebui….
Oameni buni, ca sa fii agent imobiliar trebuie numai sa stii cateva reglementari legale si normele lor de aplicare. Dar asta nu e obligatoriu! Obligatoriu, in schimb, este sa nu te faci de ras cand deschizi gura in fata clientilor. Nu inseamna ca trebuie sa fii destept, cult, sau, ma rog, sa apartii unei anumite sfere universitare. Trebuie numai sa stii sa vorbesti …cam atat! Ori asta o poate face foarte usor si un tip care n-a deschis in viata lui o carte…. Trist dar adevarat, daca n-as fi fost agent imobiliar ani de zile, poate ca n-as fi vorbit, dar pentru ca am fost imi permit sa vorbesc!
O sa zica Dragoteanu ca eu am fost numai in vizita, in trecere in imobiliare si am sa-i dau dreptate! Nu m-am gandit nicio clipa ca o sa ies la pensie din meseria asta. nu mi-am facut idoli in aceasta meserie.
Si de-asta nu inteleg pe cei care idolatrizeaza aceasta meserie si ii persifleaza pe cei care (cred ei ca) nu se pricep.
Un agent imobiliar vinde case, terenuri, etc….Nu-i trebuie carte. Subiectiv vorbind, am vazut deseori agenti imobiliari mintind, furand, inseland cu o usurinta halucinanta…..
Un medic da viata. Sau o intretine, o prelungeste….
Un profesor ii invata pe altii.
Iata , doua meserii care ar putea fi idolatrizate fara sa gresim deloc. Impactul lor in societate este cu mult superior meseriei imobiliare, ba chiar este atat de mare incat o comparatie nu-si are rostul.
In incheiere:
Dragi imobiliari, treziti-va! Faptul ca va plimbati cu mandrie prin cladiri de birouri si intalniti oameni cu bani…..nu va face mai oameni! Nu va face mai destepti!
Va hraneste numai iluzia (foarte stricatoare, altfel vorbind…) ca sunteti cineva pe lumea asta si ca rotitele Universului nu se invart pe lumea asta fara ca voi sa stiti sau sa purtati de grija la asta!
Vai, cat de mare este inselarea voastra!
Vai, cat de mare va fi si caderea voastra!
Popescu
23 noiembrie 2012Dragos Dragoteanu> ti-am raspuns la mine pe blog.
Poate reusesti sa vezi si partea plina a paharului imobiliar, nu numai cea goala. Stim ca e „criza” si ca va continua, s-a anuntat la televizor. Nu ai adus nimic nou aducandu-ne aminte acest lucru. Ai aduce ceva nou daca ai veni cu niste idei, solutii, o viziune noua, ce functioneaza acum, exemple concrete (dar nu solutii pentru guvern, ci pentru piata imobiliara, investitori, consumatori, ceva ce se poate aplica de maine).
Daca vrei sa faci radiografii pentru piata imobiliara care sa ajunga la autoritati, trimite-le direct autoritatilor. Sau intalneste-te cu ei si comunica-le. Sau faceti o campanie de lobby voi imobiliarii prin asociatiile voastre.
Este inutil sa tot repeti ca e criza, in speranta ca te aude cineva acolo sus, si ajuta in vreun fel. Nu reusesti decat sa proliferezi starea de frica, teama, paralizie generala in randul celor la care ajunge mesajul tau. Iar omul, cand e paralizat, e victima sigura in fata..crizei.
Mielu> Dragos Dragoteanu stie ca nu fac imobiliare doar in week-end, dar asa e el, trece de la atacat ideea la atacat persoana. Ce nu il cunosti deja? 🙂
Faptul ca se uita doar la partea goala a paharului i-o poate spune si cizmarul lui, si femeia de serviciu, nu e nevoie sa lucrezi zi de zi in imobiliare..
Mielu Nebunu'
23 noiembrie 2012@ Popescu
Sa stii ca abordarea asta a lui, deloc optimista, tradeaza niste realitati. E drept, nu poti fi optimist asa din senin, daca nu ai motive.
Dar pe de alta parte, e vorba de mentalitati, asa cum zici, jumatatea plina, sau jumatatea goala.
Ceea ce uita el ,cu destula usurinta , si nu e singurul din imobiliare care face aceasta greseala este ca ei au facut bani grei activand intr-o piata imatura si dezordonata, care permitea cresteri de 100% de la un sezon la altul.
Dupa care isi permiteau cu totii sa se numeasca experti, specialisti sau mai stiu eu cum…..
No way…..Iata, pe o piata care tinde sa se maturizeze, nu mai poate 60-70 de agenti imobiliari ca in vremurile lui de succes si nici nu mai poate realiza veniturile de alta data. Mai mult, o seama din cei care aparea la The Money Channel in perioada 2005-2008 acum au alte meserii, care n-au nici cea mai vaga legatura cu imobiliarele……
Pe mine asta ma deranjeaza: transformarea imobiliarelor, ca meserie si ca industrie in Sfantul Graal.
Daca imobiliarele reprezinta o meserie indispensabila vietii…..medicii ce sa mai zica??? Profesorii ce sa mai zica????
Hai sa fim seriosi, cine vrea o proprietate se poate descurca foarte bine si singur, n-are nevoie de agentul imobiliar bucurestean, care in afara de tupeu si nesimtire ordonara nu afiseaza nimic la intalniri.
Dragoteanu si altii ca el ar trebui sa ia aminte: nu mai poti cere mii de euro cetateanului de rand din ziua de azi doar pentru ca-i arati niste proprietati! Trebuie ceva mai mult! Ce anume? Nu stiu, tata, voi trebuie sa va ganditi!
Oricum, vremea tupeului si a nesimtirii ordinare la negocoeri a trecut de mult! De-aia va sare si lumea si de-aia s-a creat si acest „folclor” ,deloc favorabil imobiliarilor, pe care il stie toata lumea!
Sincer, ori va cizelati si adoptati o tehnica eleganta, politicoasa de comunicare…..ori dispareti si faceti un bine societatii!
Ion Pribeagu
23 noiembrie 2012Apropo / citeam pe alt blog / mentenanta necesara bla bla.. pe la noi pe romaneste se zice intretinere…. la echipamente sau alte instalatii dar imaginati/va cum se va conjuga acest verb… *to maintain in romglish
Ion Pribeagu
23 noiembrie 2012Dragi blog/eri fiecare meserie are frumusetea ei, secrete, si profesionalism iar cea de agent imobiliar la fel ca orice alta ocupatie de intermediar necesita si calitatea de agent de vanzari …. a vinde este chestia cea mai grea… a cumpara este cel mai usor DACA ai si bani si nu ma refer la a fi vanzator intr/un magazin unde intra omul sigur de ce are nevoie ci de a concura la vanzarea acelorasi produse de mai multi producatori si/sau distribuitori, atunci se va vedea meseria de agent de vanzari la/pe piata privata ca la stat lucreaza Mita/relatia cu membrii departamentelor respective din guvern.
Nu uitati ca Dragos, uneori alege subiecte care solicita parerile blog/erilor in principal si mai putin a profesionalistilor …uneori mai intervin si ei cu un mic comentariu…
dan
23 noiembrie 2012aceleasi comentarii cu copy-paste de 3 ani incoace… nu v-ati plictisit?!!!
Mielu Nebunu'
23 noiembrie 2012@ Pribeagu
Pai, tocmai asta zic si eu! Fiecare meserie are frumusetea ei!
Nu esti tu buricul pamantului, doar pentru ca activezi in imobiliare!
Sunt atatea altele pe lumea asta……
Mielu Nebunu'
23 noiembrie 2012@ Pribeagu
Altfel zis: de ce ar fi un agent imobiliar mai presus decat un frizer? Sau un croitor?
Ba aceia sunt mai sus ,pentru fac ani grei de ucenicie sa ajunga ceea ce sunt!
Agent imobiliar poti fi si daca te semnezi cu degetu’…..