Rechinii imobiliari isi arata coltii

14 iunie 2012 3 minute
Distribuie

RAPPS a vandut recent doua spatii comerciale, prin licitatie. Pretul de adjudecare a depasit lejer 10.000 (zece mii) euro pe metrul patrat! Ce parere aveti acum despre piata imobiliara?

Pentru doua spatii situate pe Bulevardul Nicolae Balcescu a fost batalie. Nu electorala. Intre ofertanti. Primul spatiu, de 79 mp, a fost cumparat la un pret de… 11.350 euro pe metrul patrat, inclusiv TVA! De 3,2 ori mai mare decat pretul de strigare. Culmea, pe langa pretul spectaculos, au existat nu mai putin de opt ofertanti. La un spatiu de 118 mp au fost numai trei concurenti. Pretul de adjudecare a fost de 2,85 ori mai mare. Pret pe metrul patrat cumparat: 10.100 euro, inclusiv TVA!
La asemenea tranzactii se ridica o problema simpla: ce a facut atat de atractive aceste spatii comerciale?
1. Locatia – raritatea. Astfel de spatii comerciale sunt pentru rechinii imobiliari. Sa fie clar: astfel de imobile sunt scose extrem de rar la vanzare. Un spatiu comercial intr-o locatie ca aceasta genereaza un venit sigur, constant, oricand. Public tinta exista. Trebuie doar sa fie livrate produsele corecte. Va indoiti cumva ca cei care au licitat pentru spatiile respective nu cunosteau aceste “detalii”? Sau credeti ca toti sunt nebuni si au venit la licitatie sa arunce cu banii in conturile RAPPS?
2. Locatia – vadul. Orice cititor avizat al acestui articol a vazut in alte zone multe spatii comerciale goale, inchise, cu anuntul „de inchiriat/de vanzare”. De ce nu se vand/inchiriaza aceste imobile? Simplu. Unde nu este vad, nu este comert, nu exista profit, preturile spatiilor comerciale sunt mici. In imobiliare poti sa faci reclama si pe cer. Vadul pietonal si auto din bulevardul Nicolae Balcescu e fabulos. Daca o locatie nu are vad, sansele de reusita sunt infime. Daca nu credeti ce spun eu, stati ca mine 20 de anisori in domeniu si apoi mai vorbim.
3. Locatia – potentialul. Cate zone noi comerciale, in locatii similare, au aparut dupa revolutie in marile centre urbane? Va spun tot eu. Extrem de putine! Magazinele din centrele istorice vechi sunt cam singurele „perle” imobiliare care se pot vinde la preturi exorbitante. De exemplu, daca maine s-ar scoate la vanzare orice spatiu comercial situal pe o straduta pietonala amenajata din Centrul Istoric Vechi al Bucurestiului, pretul pe metrul patrat ar fi peste 10.000 euro. Cine detine o astfel de „bijuterie” imobiliara poate sa traiasca linistit generatii intregi. Chiria poate depasi si 100 euro/mp/luna!

Tot RAPPS a mai scos la vanzare si alte cateva zeci de imobile care nu si-au gasit cumparatori. De ce? Imobiliarele s-au impartit in doua categorii: cele care se vand si cele pentru care nu exista cumparatori. Extremele celor doua categorii sunt licitatiile cu vanzare la peste 10.000 euro/mp si licitatiile fara adjudecare, dupa cateva tentative esuate, fara ofertant la niciun pret. Paradoxal, nu?
Romania este inca la inceput de drum in imobiliare. “Expertii” care au propavaduit „apocalipsa” imobiliara generalizata in tara noastra trebuie sa invete mai intai abecedarul din domeniu. Altfel, nu vor recunoaste niciodata ca imobiliarele nu sunt pentru oricine.

10 Comments on “Rechinii imobiliari isi arata coltii”

  1. Popescu
    14 iunie 2012

    Cumpara oamenii spatii comerciale Dragos Dragoteanu, ca riscul acum e sa vina tszunami financiar si sa se p… pe ei de bani. Sa nu ajunga sa isi aprinda tigara cu hartia de o suta de euro..

    Eu ce propavaduiesc la mine pe blog de 2 ani de zile? Imobiliarul este activ refugiu in astfel de vremuri..

  2. Mielu Nebunu'
    14 iunie 2012

    @ Dragoteanu

    Vreau sa te intreb omeneste: cati clienti potentiali se gasesc in acest moment pe piata disponibili sa cumpere un spatiu comercial de peste 1 milion de euro?

    In acelasi timp, cati oameni cauta apartamente de 2 camere de 30 000 de euro? Prin urmare, care dintre sectoare este mai reprezentiv pentru piata?

    Nu uita ca, acum 4 ani, un apartament de 2 cam costa si de peste 4 ori mai mult decat am zis eu acum.

    Apocalipsa imobiliara vine! Fie ca-ti place…fie ca nu!

  3. Ion Pribeagu
    16 iunie 2012

    Este foarte simplu – NU se va intampla mai nimic spectacular iar euro-ii vor ramane in circulatie multi ani de acum incolo -deci pentru importatori vor fi probleme la marja la schimb si asta va duce la preturi mai ridicate…atat

  4. Ion Pribeagu
    17 iunie 2012

    Mielu – recomand imobiliare solide si foarte ieftine, acum 3-4 ani pret triplu: http://socallistings.marketlinx.com/portal/publiclist.aspx

  5. Mielu Nebunu'
    17 iunie 2012

    @ Pribeagu

    Nu merge linkul ala.

  6. Ion Pribeagu
    17 iunie 2012

    Vadul/Locatia (buna) comerciala dar si vecinii/vecinatatea cartierelor rezidentiale da o valoare foarte mare atat loturilor cat si cladirilor… uneori chiar si partea cealalta a strazii schimba valoarea pe m2….cam asta este baza de la care se pleaca la stabilirea valorii unei proprietati, inclusiv alte date/informatii despre viitorul apropiat… care poate fi obtinut atat oficial cat si personal/confidential.

  7. Mielu Nebunu'
    17 iunie 2012

    @ Pribeagu

    Sunt de acord, dar nu chiar cu totul! In principiu ce spui dta e foarte ok, dar lipseste ceva din ecuatie:

    a) In cazul persoanelor fizice: puterea de cumparare si/sau posibilitatea de a accesa un credit (ma rog, s-ar putea zice si finantare, care e ceva cu spectru mai larg decat creditul). De fapt, valoarea unei proprietati e data NUMAI de aceste lucruri ,de care am amintit eu. Degeaba ai pozitie, daca piata nu-ti ofera nimic.

    b) In cazul companiilor: mediul de afaceri, politica guvernamentala (aduceti-va aminte de impozitul forfetar, marele merit al acestei decizii a fost inchiderea a peste 100 000 de afaceri mici si mijlocii in trei luni de la aplicare….).

    Indiferent ce faci, in ziua de azi, esti la mana altora. Independenta, cu totul, nu mai exista si nici macar nu o putem gandi.

    Iata de ce, proprietati care indeplinesc atributele de care faceti dvs amintire au ajuns sa coste si de 3 ori mai putin…..

    In 2008 am vazut apartament nou, 2 camere, la periferie, se cereau 135 000 de euro. Luna trecuta am vazut ceva similar la 35 000. Aceeasi calitate, aceeasi suprafata, in fine, proprietati absolut comparabile!

    Piata face legea! Noi participam! Fiecare cat si cum poate!

  8. Ion Pribeagu
    18 iunie 2012

    #7 Jos palaria – piata face pretul, factorii principali: locatia, creditarea, crererea si oferta da valoarea imobiliara prezentului – adica market value… si 10% agentul imobiliar care poate influenta aceasta valoare print-o buna prezentare ca prestator de servicii insa o mare problema acum este TVA, foarte ridicat (se stie ca acest TVA este sursa furaciunilor pentru politicienii romani si tovarasii lor)

  9. Popescu
    19 iunie 2012

    Cei care cumpara astfel de spatii la astfel de preturi nu i-as numi rechini! Prin rechin imobilar eu inteleg altceva.

    Rechinul vine atras de mirosul de sange, adica atunci cand prada este ranita. Translatati imobiliar acest lucru si veti intelege ce e ala rechin imobiliar.

    Cand la o licitatie se aduna 8 investitori care se liciteaza intre ei, si pretul final este la un nivel care lasa pe toata lumea cu gura cascata (pret „spectaculos” cum zice DD, dar spectaculos de mare, nu de mic), asta nu e comportament de rechin imobiliar ci de investitor imobiliar care are mai degraba viziune pe termen lung..

    Poate or fi fost si rechini la licitatie, dar ei s-au retras rapid atunci cand si-au dat seama ca victima nu e ranita!!

  10. Mielu Nebunu'
    19 iunie 2012

    # 9 Popescu

    Corect! Rechin e ala care baga bani sa scoata ceva a doua zi. Cine baga 1 milion pe Magheru in ziua de azi ori e nebun ori, vorba dtale, se gandeste prea mult la viitor.

Lasă un comentariu

Adresa de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *