Intre a vinde un imobil si a fi cumparat este un vis. Un proces care incepe intr-un punct si se incheie mai devreme, mai tarziu sau… dureaza multi ani de zile. Visul acesta devine realitate in momentul in care cumparatorul are un act de transfer de proprietate pe numele lui, iar vanzatorul are banii in cont.
Recent, mergand intr-o zona cu diverse spatii comerciale si rezidentiale, am auzit cea mai buna caracterizare a pietei imobiliare din acest moment. Maxima respectiva nu-mi apartine si o cititi in titlu. Nimic nu poate reflecta mai bine ceea ce se intampla acum in acest domeniu decat ”sloganul” respectiv.
Ca sa fie mai clar… Si eu am ceva pus la vanzare. Daca as fi un om incorect sau irational, as incerca sa manipulez opinia publica activa sau interesata de acest domeniu. Nu ar fi nici etic, nici o dovada de profesionalism. Ca sa simplific, daca o persoana imi spune ca imobiliarele au un trend crescator (sper sa nu mai gasiti si oligofreni care spun ca suntem intr-un boom imobiliar!) inseamna ca nu poate sa accepte ceea ce se intampla in realitate, ca sa fiu elegant.
E simplu sa scoti la vanzare un imobil (apartament, casa sau teren). Dai un anunt, doua, zece, pui un banner sau un afis la fereastra sau pe gard, mai vorbesti cu cativa agenti sau oferi exclusivitate unui broker imobiliar, care se ocupa prioritar de tine si presteaza acest serviciu. Problema serioasa tine de pretul la care initiezi acest demers de lichidizare a unei proprietati. Si aici, dupa parerea mea, ajungem la 3 variante:
In aceasta ultima categorie, care reprezinta maximum 20% din ofertele disponibile, mai pot sa para asa-zisele oportunitati de sezon, respectiv imobile care sunt la un pret de ”strigare” adecvat, raportate la o estimare corecta de vanzare. Stiti vorba aceea:”socoteala din targ nu se potriveste cu cea de acasa”… Cazurile fericite de vanzatori rezonabili, care se ancoreaza si la asteptarile cumparatorilor, sunt rare. Numai timpul si nevoile ii determina pe potentialii ofertanti de proprietati se se comporte decent dpdv financiar, sa isi rupa din orgoliu si dorinte, daca vor cu adevarat sa vanda. Nimic nu-i opreste sa treaca prin acest vis imobiliar pe propria piele, in ritmul lor, dupa perceptia lor imobiliara, legat de conjuncturi individuale economice.
Razboiul din Ucraina, cresterea costului banilor imprumutati, ”haituirea” contribuabililor prin cresterea anuntata a taxelor si impozitelor, nesiguranta zilei de maine pentru multi romani, explozia constructiilor care s-au finalizat recent (75.000 de noi imobile!) si asteapa un cumparator care nu se mai grabeste sa achizitioneze nimic, reprioritizarea nevoilor romanilor, alternativa de investitii in titluri de stat cu un randament generos sunt numai cateva argumente care fac ca domeniul imobiliar sa nu mai fie atat de tentant pentru investitori.
Asa ca, experienta mea spune ca suntem in perioada in care imobiliarele tind sa fie aproape excusiv ”la vanzare”. Un investitor serios asteapta oferte ”la cumparare” la un pret mai mic decat cel din visele proprietarilor. Aici se face diferenta dintre visele ofertantilor si visurile cumparatorilor. Ca un vanzator sa transforme un vis imobiliar in realitate, respectiv sa faca o tranzactie nu doar sa arunce pe piata un pret, depinde in primul rand de el. Pretul corect determina peste 95 % din afacerile de succes.
Poti sa te trezesti dintr-un vis frumos, relaxat, si sa-ti faca placere ca l-ai parcurs, ca dupa poveste cu happy end. La fel de bine, poti sa te trezesti intr-un cosmar si sa-ti dai seama ca tu doar ”ai vrut” sa vinzi, fara sa tii cont daca proprietatea ta merita pretul cerut. Asa risti sa nu-ti achizitioneze nimeni imobilul pentru ca nu era si ”de cumparat”. Alegeti ce vi se potriveste: ”cum iti asterni, asa dormi” si visezi in consecinta.